verband vorm en weerstand in water
-
wij onderzoeken met ons pws het verband tussen verschillende vormen en hun weerstand in water. Om een voorbeeld te geven het verschil tussen de weerstand in het water van een rechthoek ten opzichte van een cirkel. Met een zelfde frontaal oppervlak,diepgang en lengte.
Het probleem is dat we het verschil niet kunnen meten in een stromingsbak.
nu hadden wij graag een paar formules gehad die ons kunnen helpen bij het simuleren van deze verschillen. We werken met powersim, als er ee beter programma beschikbaar is horen we dat graag.Gr. T.E.N.
-
beste T.E.N.,
de Cw waarde (weerstandscoëfficiënt) hangt van twee dingen af: de vorm van het voorwerp, daarmee ook hoe het voorwerp in het water ligt en het getal van reynolds. Ik heb wel een grafiekje waar je de waarden in kan opzoeken voor een bol, cilinder, vlakke plaat of een gestroomlijnd profiel.
Echter weet ik niet direct een beter programma om te modelleren dan echt pure rekenprogramma's, maar dan ga je direct alle theorie nodig hebben en die numeriek modeleren (dan schat je waarden op basis van differentiaalvergelijkingen).
Het Reynoldsgetal:
http://nl.wikipedia.org/wiki/Getal_van_Reynolds
Daarnaast kan voor een bol de Cw waarde benaderd worden tot:
Cw = 24/Re (maar dit kan weer niet voor een recht oppervlak of een rechthoek en Re moet dan kleiner zijn dan ongeveer 1)ik hoop dat jullie hier iets mee kunnen, anders kan ik jullie nog wel verder helpen, maar wordt de theorie wel wat lastiger. Ik hoor het graag van jullie.
met vriendelijke groet,
Joost -
beste Ten,
wat zou je meer willen weten over differentiaalvergelijkingen en wat weet je al?
hoor het wel.
mvg,
Joost -
Beste Joost,
We kunnen hier zeker wat mee, alleen de Cw over de rechthoek is niet helemaal duidelijk. Ook werken wij met driehoeken, dus als u de theorie zou willen uitleggen? Heel graag.
Ook zouden we wat meer willen weten over de differentiaal vergelijkingen?Alvast bedankt, groetjes T.E.N.
-
We weten wat differentiaal vergelijken zijn (dat krijgen we op het moment met wiskunde D) alleen hebben we nog geen differentiaal vergelijkingen gevonden mbt dit onderwerp. moeten we die ergens uit afleiden of zijn het bestaande formules?
groetjes, ten
-
beste Ten,
een differentiaalvergelijking Euler heeft hier wel iets mee te maken. Dit gaat over drukverschillen, wat uiteraard een rol speelt in de weerstand die een voorwerp zal hebben of uitoefenen. Je hoeft niet te verwachten dat jullie daar nu dingen meer kunnen. Dat leer je allemaal pas in je tweede jaar van de studie civiele techniek, als je een apart vak voor differentiaalvergelijkingen hebt gekregen. Ik zou daar niets meer mee doen als ik jullie was.
Hoe komen jullie aan die formule. Ik ken deze persoonlijk niet namelijk.
Hebben jullie al jullie hoofdvraag en deelvragen?
met vriendelijke groet,
Joost -
klopt het trouwens ook dat de Cw = 0,075/(log(Reinoldsgetal-2)^2) is. voor wat voor vorm dan ook (bol, rechthoek etc.)
groetjes T.E.N.
-
Oké dan laten we dat zitten. bedankt in ieder geval.
die formule is gemaakt door het ITTC (misschien zegt het je wat) bepaald en zijn we o.a. tegengekomen op wikipedia:http://nl.wikipedia.org/wiki/Scheepsweerstand
En we hebben inderdaad al deelvragen, maar we moeten onze hoofdvraag gaan aanpassen. het heeft hier iig niets mee te maken denk ik. of wel?
P.S. Zou jij, of weet je iemand die de formule voor de golfweerstand van John Henry Michell uit kan leggen?
(zie eventueel deze site: http://shipdesign.ru/JHM.html) -
beste Ten,
excuses voor de late reactie. Ik heb hem even over het hoofd gezien deze vraag. Die formule zegt mij niet zo heel veel op dit moment en als ik zie wat er allemaal op die link staat, dan is het heel veel werk om uit te zoeken hoe die werkt en wat er achter zit.
Wat zijn jullie deelvragen. Dan kan ik jullie wel helpen met een hoofdvraag en of het uitwerken ervan.
Komende week ben ik op wintersport. Vanaf de 30e ben ik weer in Nederland en kan ik jullie weer helpen. Dan zie ik jullie reactie en de deelvragen wel op het forum komen.
met vriendelijke groet,
Joost