Deeltjesversneller PWS
-
Hi,
Mijn naam is Stijn Konings. Dit jaar ben ik begonnen met 6 VWO op het Mencia de Mendoza Lyceum in Breda. Ik doe mijn profielwerkstuk (PWS) samen met mijn vriend genaamd Tijs van Schie. De hoofdvraag van ons PWS is: Kan een subatomaire deeltje met behulp van een deeltjesversneller even snel als de lichtsnelheid gaan? Ik heb vernomen dat er op TU Delft een kleinere versie van een deeltjesversneller staat. Mijn vraag aan jullie is dan ook of Tijs en ik langs kunnen komen om deze dan te zien? Voor ons PWS moeten wij een documentaire maken. Is het dan ook mogelijk om deze te filmen? Het maken van een documentaire maken is dan ook alleen mogelijk als we de deeltjesversneller zelf kunnen zien.
Onze deelvragen voor ons PWS zijn:- Hoe werkt een deeltjesversneller?
- Waarvoor wordt een deeltjesversneller gebruikt?
- Welke subatomaire deeltjes worden er gebruikt voor een deeltjesversneller?
- Kan je een model maken van een deeltjesversneller in Madlab?
Groetjes Stijn Konings
-
Hey @Stijn-Konings,
Interessant onderwerp! Binnen de TU zijn er inderdaad een aantal deeltjesversnellers waar je mogelijk een kijkje kunt nemen.
-Voor een elektronenversneller zou je contact kunnen opnemen met prof. dr. Laurens Siebbeles
-Voor een cyclotron kun je Holland PTC proberen te bereiken.Met betrekking tot jullie vraag of je een model van een deeltjesversneller kunt maken in Matlab, dat is zeker mogelijk! Matlab is alleen wel een duur software pakket, dus als jullie school hier geen licentie op heeft, zou ik aanraden om dit in Python te modelleren. Maar het allerleukste is het natuurlijk om echt een fysiek model te maken van een deeltjesversneller! Dit kan voor een paar tientjes door een model dat ontwikkeld is door CERN, zie deze website.
Hopelijk heb ik jullie hiermee kunnen helpen, maar als je verder nog vragen hebt, hoor ik het graag!
Groetjes,
Lennard