Verhoogd bouwen
-
Hallo, we zijn Beheshta, Joyce en Ghada en wij zitten in 6vwo van Mgr Frencken College. We doen onze profielwerkstuk over verhoogd bouwen. Onze hoofdvraag is : "Is verhoogd bouwen een effectieve oplossing voor het verminderen van de impact van overstromingen in laaggelegen gebieden"?
En de bijbehorende deelvragen die we hebben bedacht zijn:
Wat zijn de mogelijke nadelen en uitdagingen van hoogbouw als oplossing voor overstromingsgebieden?
Hoe kunnen we de principes van de hydrodynamica toepassen om de waterstromen in overstromingsgebieden te begrijpen en te voorstellen?
Hoe kun je structurele stabiliteit bieden aan verhoogde gebouwen?
Wat is de beste manier om waterweerstand bij een overstroming in het gebied van verhoogd gebouw te vergroten?
Welke rol spelen materiaalkeuzes en bouwmethoden bij verhoogd bouwen?
Hoe kunnen we met behulp van numerieke modelleringen begrijpen hoe water stroomt rond verhoogde gebouwen tijdens overstromingen?Is er iemand die zin en tijd heeft om ons wat tips te geven en eventueel wat vragen kan beantwoorden? Suggesties en ideeën zijn van harte welkom!
Groetjes,
Beheshta , Joyce & Ghada -
Dag @Beheshta,
Wat een interessante vraagstukken! Het lijkt mij handig gezien de inhoud om hierover even te videobellen? Lijkt dit jullie wat?
Laat maar weten dan plannen we een moment in!
Max
-
Hallo @max123123,
Ja, dat zou fijn zijn. Wanneer is het gelegen voor u om te videobellen?
Groetjes,
Beheshta -
Hoi @Beheshta,
Zouden jullie aanstaande vrijdag kunnen? Vanaf 3? Dan stuur ik een zoomlinkje via de mail!
Groetjes Max
-
-
Hoi @max123123
Kan het misschien om 15:30? En is mijn email zichtbaar voor jullie?
Groetjes Beheshta
-
-
Hoi @Beheshta,
Aan de hand van ons gesprek net is mij naar voren gekomen dat het handiger is als we het over een iets andere boeg gaan gooien. Jullie hoofdvraag is namelijk een hoofdvraag die niet goed aansluit op het experiment wat jullie willen gaan uitvoeren.
"Is verhoogd bouwen een effectieve oplossing voor het verminderen van de impact van overstromingen in laaggelegen gebieden"?
Dan hadden we besproken dat we hem gingen aanpassen naar:
"In hoeverre is verhoogd bouwen een effectieve oplossing voor het verminderen van de impact van overstromingen in laaggelegen gebieden"?
Jullie ontwerp zou dan zijn een huisje wat verhoogd gebouwd is en zal worden blootgesteld aan water. Wat we ook weten is dat verhoogd bouwen al een oplossing is voor gebieden waar overstromingen plaatsvinden. Wat mij interessanter lijkt is om te kijken naar hoe het ontwerp van dat huisje ervoor kan zorgen dat het een goede weerstand heeft tegen overstromingen in tegenstelling tot kijken naar in hoeverre het een effectieve oplossing is(we weten ookal dat het een effectieve oplossing is).
Dus jullie nieuwe hoofdvraag zou dan kunnen zijn.
''Hoe is het ontwerp van de verhoogde funderingen van invloed op de weerstand tegen overstromingen?''
Nu heb je een hoofdvraag waarin je een duidelijk doel hebt, namelijk het ideale onderzoeken wat hiervoor het ideale ontwerp is.
Verder zou ik voor de theorie de volgende deelvragen nog toevoegen:
Hoe ontstaat een overstroming en wat doen we hedendaags er al aan?
Welke ontwerpen bestaan er al voor het beschermen van verhoogde huizen tegen overstromingen?
Welke hydrodynamische aspecten komen erbij kijken wanneer verschillende verhoogde constructies worden blootgesteld aan water?
Wat zijn de mogelijke nadelen en uitdagingen van hoogbouw als oplossing voor overstromingsgebieden? (van jullie)
Welke rol spelen materiaalkeuzes en bouwmethoden bij verhoogd bouwen? (van jullie)Deze vragen zou ik er sowieso inhouden en dan kunnen jullie vanuit de vragen die jullie al hebben opgesteld ook nog een paar pakken die jullie interesseren.
Voor het onderzoek zou je dan verschillende ontwerpen kunnen maken met verschil in hoogte, vorm en plaats onder het gebouw. Deze verschillende constructies zou je dan kunnen testen in een bad waarin ze worden blootgesteld aan snel stromend water.
Dit zou een leuk onderzoek kunnen zijn waar je ook goed natuurkundige verschijnselen aan kan koppelen.
Ik hoop dat dit een beetje helderheid geeft.
Laat me weten als jullie nog vragen hebben, videobellen mag ook.
Succes!
Groetjes,
Max
-
Hoi @max123123
We kwamen later ook erachter dat ons hoofdvraag moest aangepast worden. En we hebben deelvragen ook beetje veranderd. We hebben nog vraag over de uitvoering van ons project. Is het nu mogelijk om onze idee uit te voeren op TU?
Groetjes,
Beheshta -
Hoi @Beheshta,
Wat zouden jullie willen testen op de TU? Dan kan ik kijken of hier mogelijkheid voor is. Wat is jullie vraag over de uitvoering van jullie project?
Groetjes,
Max
-
Hoi@max123123
Ik heb jouw net een dm gestuurdGroetjes,
Ghada -
Hoi @max123123
Kun je ons ook verbinden met een bouwkunde student die ons kan helpen met het ontwerp van het verhoogd gebouw, dat zou heel fijn zijn.Met vriendelijke groet,
Ghada