Zelfhelend beton
-
Wij (Sophie Ha en Marjolein Smits) uit 6 vwo zijn bezig met profielwerkstuk (PWS) met als onderwerp zelfreparerende materialen, in het bijzonder zelfhelend beton. Het lijkt ons interessant om een proefje uit te voeren bij TU-Delft, omdat op deze universiteit veel onderzoek is gedaan naar zelfhelend beton. Onze onderzoeksvraag luidt: Kunnen zelfreparerende materialen bijdragen aan een duurzame samenleving? Wij willen onderzoeken hoe verschillende grootte scheuren invloed hebben op de effecten van het zelfhelend beton. Dus of de mate van zelfhelendheid afhankelijk is van de grootte van de scheur. Dit willen wij bekijken aan de hand van een practicum. Met de resultaten hiervan willen wij zelf een conclusie trekken of zelfhelend beton in de toekomst een rol kan spelen in bijvoorbeeld de bouw. Daarnaast zouden wij het erg leuk vinden, als we ook iemand kunnen interviewen. Zou het mogelijk zijn om op de TU-Delft een proefje en interview te houden?
Alvast bedankt voor uw antwoord!
-
Beste @MarjoleinSophie,
Jullie hebben een erg actueel en interessant onderwerp gekozen! Zelf helend beton is sinds kort op de markt en het product is inderdaad ontwikkeld door de TU Delft. Als ik jullie onderzoeksvraag goed begrijp willen jullie kijken of er een exponentieel verloop is tussen de scheurgrote en het helingsproces. Voordat jullie aan je expirement gaan beginnen is het van belang dat jullie deelvragen opstellen. Paar voorbeelden: Welke chemische reactie vind er plaats bij zelf helend beton? Komen deze zelfde processen ook elders in de natuur voor? Hoe ontstaat een beton scheur? Deze deelvragen helpen je dus met het beantwoorden van je hoofdvraag! Nadat je dit hebt gedaan is het van belang om een hypothese op te stellen. Dit is het beantwoorden van je hoofdvraag zonder dat je uitgebreid onderzoek hebt gedaan.
Voor het onderzoek zal ik even gaan navragen op de TU delft of dit mogelijk is. In het Microlab op de TU wordt veel onderzoek gedaan naar zelfhelend beton en ik zal contact met hun opnemen en vragen of jullie een aantal proeven kunnen doen daar. Een interview kan ook zeker! Als jullie een keer willen videobellen met mij om even te sparren over jullie onderwerp kan dat! laat dat vooral weten. Ik kom bij jullie terug over de mogelijk voor een eventuele proef op de TU.
Hier heb ik nog nuttige informatie gevonden over jullie onderwerp
https://www.betoniek.nl/zelfherstellend-beton-nuttig-of-noodzaak
Laat me vooral weten als jullie vragen hebben!
Max
-
Beste @max123123,
Heel erg bedankt voor de reactie op ons bericht en de moeite! Volgende week hebben wij een profielwerkstukweek, waarin we tijd hebben om onderzoek uit te voeren. Zou het mogelijk zijn om volgende week (maandag, dinsdag, woensdag, donderdag of vrijdag) het interview en wellicht het proefje uit te voeren?
Alvast bedankt!
Marjolein en Sophie
-
-
Hoi @MarjoleinSophie,
Daarnaast als jullie nog vragen hebben volgende week, heb ik ook tijd om video te bellen! Misschien hebben jullie vragen voorafgaand voor het practicum wat jullie gaan doen.
Laat maar weten als jullie dit willen!
Max
-
Hallo @max123123
Zou het mogelijk zijn om volgende week dinsdag te videobellen voor eventuele vragen over ons PWS?
Groetjes,
Marjolein en Sophie -
Ja @MarjoleinSophie zeker! Zouden jullie ook maandag kunnen evt. Om 1400?
Als dit niet lukt dan gaan we voor dinsdag!
Groetjes,
Max
-
Dit bericht is verwijderd! -
-
-
Hoi @MarjoleinSophie,
Hierbij nog even de chemische reacties die plaatsvinden voor het maken van beton.
Deze afbeelding geeft de chemische reacties voor het produceren van C3S en C2S cement. Deze soorten hebben allebei verschillende karakteristieke eigenschappen. Belangrijk om ze beide te benoemen en ook wanneer het handiger is om voor een C3S soort te gaan of juist voor een C2S soort.
Verder kon ik ook niks vinden over evt krachtsverlies van het zelfhelende mengels in vergelijking tot het niet-zelf geheelde beton. Ik zou hier dan dus ook niet vanuit gaan.
Ik kom nu bij jullie terug over jullie proefje,
Wanneer jullie nog vragen hebben stel ze ook gerust!Groetjes,
Max
-
Hey @max123123
Heel erg bedankt nog voor ons gesprek van afgelopen maandag. Dat heeft heel erg geholpen!
Ook heel erg bedankt voor de reactievergelijkingen, we hadden echter nog een opmerking erover.
In de tweede vergelijking staat 2CaO, maar achter de pijl staat er 3CaO. Is dat de bedoeling of is dat omgedraaid met de vergelijking daarna.Alvast bedankt voor je antwoord!
Groetjes,
Marjolein & Sophie -
@MarjoleinSophie
En waarom veranderd de aantal C's bij de laatste vergelijking?groetjes
-
Hallo @max123123
Wij vroegen ons even af of je al een professor of andere docent / deskundige hebt gevraagd of we het experiment kunnen uitvoeren. Als het niet door gaat is dat wel jammer, maar dat is geen groot probleem. We zouden het wel graag zo spoedig mogelijk willen weten.
groetjes
-
Hoi @MarjoleinSophie ,
vandaag ben ik langs het MicroLab geweest om na te vragen of er voor jullie een eventuele betonproef mogelijk was. Ik heb goed nieuws want die is zeker mogelijk! Ik heb contact gehad met Maiko van Leeuwen en we hebben besproken wat er mogelijk is voor jullie.
Aan de hand van de vorige videocall hadden jullie aangegeven dat jullie iets met de scheurgrote in zelfhelend beton zouden willen onderzoeken. Ik had dit voorgelegd aan het Microlab en die zeiden dat dit zeker mogelijk was alleen was het wel lastig te onderzoeken(nog steeds wel mogelijk).
Wat jullie kunnen verwachten van het microlab; Zij kunnen jullie samples opsturen met daarin de verschillende componenten om beton te maken. Dit is dus:
- grind/zand
- bepaald soort cement/mortel
- de zelfhelende bacteriën
Jullie zouden dan verschillende scheuren in het beton kunnen maken en dan de hellingssnelheid kunnen vastleggen. Wat misschien interessanter is, is om te kijken naar hoe het zelf helende beton reageert op verschillende weersomstandigheden. Dus 1 sample in de woonkamer, 1 tje buiten en eentje onderwater. Dan na 1 week kijken waar de scheuren het meest zijn hersteld. Hier kunnen nog meer variaties op gezocht worden maar dat laat ik aan jullie over! Misschien lijkt jullie dit wat?
Als jullie je mail adres geven dan kan Maiko even contact met jullie opnemen over de spullen voor het maken van het zelf-helende beton.
Groetjes,
Max
-
Dit bericht is verwijderd! -
Hallo @max123123,
Dit zouden we wel zo snel mogelijk willen regelen aangezien het PWS in october afgerond moet zijn.groetjes!