Pws luchtvaart duurzaamheid
-
Beste ….,
Mijn naam is Mats Laszlo, ik zit in havo 4 op het Helinium in Hellevoetsluis.
Ik heb uw contactgegevens gevonden op de site van TU Delft.
Voor een profielwerkstuk heb ik de volgende vragen met betrekking tot duurzame ontwikkelingen in de luchtvaart.
Zou u op de volgende vragen antwoord kunnen geven? Daar zou ik ontzettend mee geholpen zijn, waarvoor alvast hartelijk dank.- Wat voor technologieën kunnen worden gebruikt om de luchtvaartsector duurzamer te maken?
- Hoe kan de luchtvaartsector de uitstoot van koolstodioxide verminderen?
- Welke stappen kunnen er ondernomen worden om de efficientie van luchtvaartprocessen te verbeteren?
- Hoe kunnen luchtvaartmaatschappijen investeringen doen in duurzame energiebronnen?
- Welke andere acties kan de luchtvaartsector ondernemen ter bevordering van een duurzame toekomst?
Nogmaals dank voor uw tijd en mogelijke reactie.
Vriendelijke groet,
Mats Laszlo
H4B Helinium -
Hoi Mats,
Ik kan zeker wat antwoorden geven op deze vragen. ik zal het wel een beetje beknopt houden waarmee je zelf iets verder onderzoek kan doen.
Er zijn veel technieken die nu gebruikt worden met betrekking tot duurzaamheid. Dit kan zo klein zijn als gewichtsbesparing van materialen (gewicht heeft een hele grote invloed op brandstof verbruik) tot onderzoek naar alternatieven brandstoffen zoals waterstof. Een grote doorbraak op het gebied van duurzaam vliegen zou kunnen plaatsvinden als het concept van de Flying-V gerealiseerd wordt. Dit vliegtuig model zou tot wel 30% minder brandstof verbruiken door middel van een vernieuwde model vorm die beter omgaat met luchtweerstand en ruimte. Eigenlijk is de enige rem op het hoge verbruik van koolstofdioxide in deze industrie om een andere brandstof te gebruiken of in het geheel minder te vliegen. Wel kan dus een concept als de flying-V het de uitstoot verminderen door zuiniger te vliegen.Er zijn ontzettend veel onderzoeken naar de efficiëntie van vliegen. Stappen die deze processen versneller zouden helaas wel vanuit de overheid moeten komen, waar hogere accijnzen op vliegen zouden komen en of regulaties die luchtvaart maatschappijen dwingen te verbeteren. Momenteel wordt er wel steeds meer geïnvesteerd in de duurzame bronnen. Maar maatschappijen kunnen pas echt overstappen op het moment dat het realistisch en (helaas) winstgevend wordt. Dit ligt nog wel ver weg.
Groeten,
Wick