Bioluminescentie
-
Geachte,
Ik doe mijn profielwerkstuk over bioluminescentie en wil daarbij proberen met behulp van lichtgevende algen, photobacterium phosphoreum en een nagemaakte reactie van luciferine en luciferase. Onze onderzoeksvraag is nu: Hoe kan er met behulp van lichtgevende algen, bacteriën en de reactie van luciferine en luciferase een hoeveelheid van x aantal lumen behaald worden.
We weten niet goed welke waarde we voor de x kunnen gebruiken, want op internet konden we niet vinden hoeveel algen of bacteriën gemiddeld als lichtsterkte uitstralen. We weten nu niet wat we als realistische waarde kunnen kiezen. We zouden met onderzoekende proefjes kunnen proberen om daar achter te komen, maar misschien hebben jullie al een beetje een idee van wat realistisch haalbaar is.
Ook weten we niet goed waar we de algen vandaan moeten halen, hebben jullie daar suggesties voor?
Voor de bacteriën zou het fijn zijn als we een soort vergelijkbaar of voorbeeld verslag hebben zodat we een idee hebben wat we er mee moeten doen om licht te produceren. Er zijn in vorige berichten practica verstuurd, maar die konden niet geopend worden op onze laptop.Het zou fijn zijn als we hiermee geholpen zouden worden en we zien graag een reactie terug!
-
Hoi @snoijsrosa,
Dat klinkt inderdaad als een interessant vraagstuk. Hebben jullie wat meer informatie voor mij? Zoals de proefopstelling, bronnen waar jullie inspiratie uit op hebben gehaald en jullie deel-/hoofdvragen. Dan kan ik namelijk iets beter antwoord geven op jullie vragen. Wat betreft de proefverslagen is het niet helemaal de bedoeling dat die worden gedeeld via dit forum, je leer namelijk het meeste van je eigen verslag schrijven! :) Wellicht heeft jullie docent een PWS van vorige jaren die jullie even kunnen lezen.
Groetjes,
Lisa