Meesterproef | Ontwerpen bakwagen om synergie te behalen
-
Hoi,
We hebben iemand nodig die verstand heeft van logistiek en transport, maar ook iemand die verstand heeft van hoe vrachtwagens werken en in elkaar zitten.
Onze Meesterproef gaat over het ontwerpen van een bakwagen waarin zowel gekoelde als niet gekoelde goederen van verschillende bedrijven gecombineerd vervoerd kunnen worden om zo synergie te behalen.
Onze hoofvraag is: Welke maatregelen moeten er in de foodsector genomen worden zodat bedrijven beter kunnen samenwerken via CLIC?
Deelvragen:
-
Wat is stadslogistiek en hoe worden de goederen die binnen een stad worden vervoerd gecategoriseerd?
-
Welk deel van de vervoerde goederen via de weg naar Nederland en regio Groot-Amsterdam kan tot de foodsector gerekend worden?
-
Wat is synergie? Hoe wordt synergie al toegepast en waar kun je dat zien? Hoe kan synergie worden toegepast in de foodsector?
-
Hoe werkt het distributieproces in de foodsector?
-
Wat zijn zeven verschillende bedrijven, qua grootte, die actief zijn in de foodsector in regio Groot-Amsterdam en wat doen deze bedrijven al aan synergie?
-
Waar liggen de problemen in de distributie van goederen in de foodsector in Amsterdam?
-
Welke triggers zijn er nodig voor bedrijven om synergie tussen elkaar te willen creëren?
Jarmo van Heijningen, Matthijs Boerendans, Justin Kamperdijk, Lucas Boer
-
-
Hoi!
Bij deze een update rondom het project.
Op het moment hebben we de brainstorm fase achter de rug, en hebben een idee wat we willen gaan uitwerken. Wij hadden meerdere ideeën, maar aan de hand van een excel scorelijst en ons Programma van Eisen hebben we uiteindelijk één idee gekozen.
In bovenstaande afbeelding is een schets te zien van het idee. Het idee houdt in dat we de achterkant van de vrachtwagen in tweeën willen splitsen zodat we een gekoeld deel en een niet gekoeld deel hebben. Dan zijn er een soort van rails, aangeduidt met de rode lijnen, waar de karren met kratten in kunnen staan. Aan de ene kant kun je ze erin schuiven, dan komen ze er vanzelf aan de andere kant weer uit. Zie hiervoor de pijlen.
Door dit systeem is het makkelijk om uit te laden, maar ook erg eenvoudig om om locatie retouren mee te nemen.
Nu gaan we verder met kijken of dit idee technisch mogelijk is en het ontwerpen ervan.Groet,
Lucas -
Hoi @lucasboer,
Dat is een erg interessant idee! Fijn dat jullie een duidelijke schets er bij hebben gevoegd.
Ik stel voor om binnenkort een online kennismakingsgesprek te plannen. Wanneer zou voor jullie uitkomen?Groetjes, Cian
-
Hi Cian Rippen,
Goed plan. Wij hebben doordeweeks meestal wel rond 16:30 tijd. Morgen hebben wij vanaf 14:35 o&o, dus hebben we al wat eerder tijd, maar misschien is dat wat te kortdag.
Laat het maar weten!
Groet,
Lucas -
Hoi @lucasboer, is aankomende maandag om 14:35 goed? 16:30 kan ook voor mij. Laat maar weten!
Cian
-
Hi Cian Rippen,
Goed plan. Maandag de 14e om 14:35 is voor ons prima! Hoe zullen we meeten? Teams? Zoom? Stuur jij een linkje?
Tot maandag,
Lucas -
Ik ben wel bang dat we net iets later zullen zijn dan 14:35, we moeten namelijk nog even een plaats zoeken waar we rustig kunnen zitten.
Ik heb alvast een Teams linkje gemaakt, dan kunnen we via daar meeten.
https://teams.microsoft.com/l/meetup-join/19%3Ameeting_YjUwZmM0OGYtM2I0NS00MzgwLThhMzYtNDkyNTM0MzYxYzNj%40thread.v2/0?context={"Tid"%3A"b3d63893-1807-4985-a92e-96b75a9a7714"%2C"Oid"%3A"3a1515ab-ee24-45f7-89cd-c931677591a4"} -
Ik moet helaas op het laatste moment afzeggen, mijn college waarvan ik dacht dat hij niet verplicht was blijkt dat wel te zijn :(
Kunnen jullie woensdag om 16:30?
Sorry voor de onhandigheid!Cian
-
Hoi Cian Rippen,
Kan gebeuren! Woensdag 16:30 is ook helemaal prima. Ik pas de vergadering wel aan en dan kun je gewoon woensdag de link gebruiken die ik al gestuurd had.
-
@lucasboer Top!