toekomst supergeleiding
-
Beste studenten van de TU Delft,
Onze namen zijn Eva Tromp en Amelina Stevens van het Montessori lyceum Groningen. We zitten in ons laatste jaar van het VWO en moeten dus een profielwerkstuk maken. Vorig jaar in oktober hadden we onze profielwerkstukreis, deze zou eerst naar CERN gaan, maar vanwege corona hebben we alle lezingen online in Leiden gevolgd. We hebben met veel interesse naar deze lezingen geluisterd. En wat we het meest interessant vonden was supergeleiding, een bijna magisch fenomeen waarvan we nog niet weten waarom het zich precies boven het absolute nulpunt voordoet. We hebben onderzoek gedaan en zijn tot de conclusie gekomen dat de temperatuur waarbij supergeleiding ontstaat steeds hoger wordt, dat heeft ons aan het denken gezet: we gebruiken immers supergeleiding nu al in ziekenhuizen, bij belangrijke experimenten en in Azië zijn ze al bezig met een trein die zweeft over de rails. Dus kwamen we tot de volgende onderzoeksvraag: hoe gebruiken we supergeleiding over 50 jaar? Misschien werken onze auto's dan wel op supergeleiding, wie weet. Echter zijn wij maar met ons tweeën en zijn we nog geen experts. Zo kwamen we bij het idee om wel experts te gaan vragen, hoe staan zij erin, en is het realistisch dat we straks in een zweeftrein of misschien zelfs auto zitten? Daarbij komt de vraag: hebben jullie als studenten misschien interesse om mee te werken aan ons PWS? Het idee is een korte vragenlijst waarbij we vragen stellen over het idee van het gebruik van supergeleiding in de toekomst.
Wij hopen dat jullie geïnteresseerd zijn. Bedankt voor jullie tijd om dit te lezen.Met vriendelijke groeten,
Eva Tromp en Amelina Stevens,
Atheneum 6,
Montessori lyceum Groningen -
Hoi @amelina-en-eva ,
Wat een interessant onderwerp!
Als ik het goed begrijp willen jullie in je profielwerkstuk vooral de theoretische kant van supergeleiding belichten en proberen een voorspelling te doen over de toekomst. Als het gaat om het interviewen van een expert kan ik jullie zeker helpen! Ik kan voor jullie contact opnemen met een expert binnen TU Delft, zodat jullie hem kunnen interviewen. Binnen welke termijn willen jullie een interview houden?Het verspreiden van enquêtes onder de studenten aan de TU Delft is echter niet mogelijk. Uiteraard kan ik zelf wel voor jullie de vragenlijst invullen, maar het verspreiden onder meerdere studenten is helaas niet mogelijk.
Verder geef ik dinsdagmiddag 1 februari een workshop supergeleiding, waarin we wat dieper ingaan op het verschijnsel supergeleiding aan de hand van wat experimenten. Als jullie geïnteresseerd zijn, zijn jullie ook van harte welkom!
Ik hoop dat ik jullie hiermee heb kunnen helpen, maar als jullie verder nog vragen hebben hoor ik het graag!
Groetjes,
Lennard -
Wat je zegt klopt helemaal, wij doen inderdaad ons pws over de theoretische kant van supergeleiding.
Wij zouden het erg waarderen als je voor ons contact op neemt met een expert voor een interview, het liefst binnen nu en 2 weken.
Ook zouden wij het heel tof vinden om naar je workshop te gaan op 1 februari en als je voor ons de vragenlijst in zou willen vullen.
dank voor het snelle antwoord en de hulp!Groetjes,
Amelina en Eva -
Hoi @amelina-en-eva ,
Ik heb de vraag neergelegd bij wat experts op het gebied van supergeleiding binnen de TU Delft. Twee weken is echter wel korte termijn, dus ik kan niet garanderen dat ik dan al reactie heb. Maar zodra ik reactie heb ontvangen zal ik dit via het forum aan jullie laten weten!
Voor wat betreft de workshop: de workshop wordt gegeven op dinsdagmiddag 1 februari 13.45 in het Science Center (Mijnbouwstraat 120, Delft). Als jullie rond die tijd in de hal achter de hoofdingang aanwezig zijn, zal ik jullie daar ophalen, tegelijk met de andere leerlingen die deze workshop volgen.
Zodra jullie de vragenlijst opgesteld hebben, kunnen jullie deze in een privé bericht naar mij doorsturen!
Ik hoop dat ik jullie hiermee heb kunnen helpen, maar als er verder nog vragen zijn hoor ik het graag,
Groetjes,
Lennard -
Kijk maar wat je kan regelen, wie kan is gewoon bonus, wij vinden het al heel fijn dat je de vraag hebt neergelegd bij de experts.
Voor de rest zie je ons natuurlijk 1 februari bij de workshop! Superleuk dat we mogen komen.
De vragenlijst kan je vandaag of morgen verwachten:)Groetjes,
Eva en Amelina