PWS zelf oscilerend circuit (Slayer Exiter)
-
PWS zelf oscilerend circuit (Slayer Exiter)
Beste mensen,
Voor ons PWS willen wij, Alwin en ik, een zelf oscilerend circuit bouwen met behulp van een primaire en een secundaire spoel en de magnetische inductie ertussen. We proberen een Slayer Exiter circuit te maken, zoals dat veel op internet te vinden is. Wat wij namelijk ook graag willen is veel uitgezonden draadloze energie waardoor op schijnbaar magische wijze bijvoorbeeld spaarlampjes in de buurt gaan branden. Het circuit hebben we inmiddels gebouwd, het wil alleen niet werken. We hebben zover wij weten alles getest en hebben echt geen idee waarom ons project het niet doet. Zouden jullie ons kunnen helpen?
Vriendelijke groeten,
Wouter Moonen -
Hoi @wouter-0 ,
Wat een interessant onderwerp!
Zonder dat ik het circuit zie is het voor mij natuurlijk erg lastig om te zeggen waar jullie de mist in zijn gegaan. Als jullie een aantal foto's sturen van het circuit en het schema dat jullie hebben nagebouwd kan ik jullie misschien wat verder helpen.Wat ik jullie nu echter zou aanraden is om alle onderdelen individueel door te meten met een spannings-/stroommeter om te kijken of sommige onderdelen misschien defect zijn. Ook kan het nuttig zijn om te testen (door een magneet in de buurt van de spoel te houden) of er überhaupt een magnetisch veld wordt gegeneerd. Het kan namelijk ook zo zijn dat er wel een veld wordt gegenereerd, maar dat dit te zwak is om een spaarlamp te laten branden.
Ik hoop dat ik jullie hiermee heb kunnen helpen en als jullie verder nog vragen hebben hoor ik het graag!
Groetjes,
Lennard -
Dag @lennardd,
Dank voor je reactie. Dit is het schema van ons circuit:
Dit is een plaatje dat ik zo even snel van internet kon halen, ik heb op het moment geen toegang tot ons materieel en aantekeningen.
Wij gebruiken een regelbare spanningsbron die we gewoonlijk rond de 9v zetten. Onze weerstand is 47k ohm en wij gebruiken een secundaire spoel van zon 1000 windingen en een primaire van 4, maar dat laatste hebben we vaak veranderd tot hoop op beter resultaat.
https://www.youtube.com/watch?v=AehL3BodduE&t=248s
Hier is veel over het circuit verteld en we gebruiken ook wat daar geadviseerd werd.
Het idee is dus dat wanneer de stroom gewoon loopt, de primaire spoel een magnetisch veld ontwikkeld, wat voor inductiespanning zorgt in de secundaire spoel. De spanning van de secundaire spoel moet dan de transistor uitschakelen waardoor er ook geen stroom meer door de primaire spoel loopt. Omdat nu de secundaire spoel geen spanning meer opwekt, de primaire spoel zorgt niet meer voor de magnetische inductie, zou de stroom gewoon weer moeten gaan lopen en het hele verhaal herhaalt zich.
Dit gebeurd helaas niet (waarneembaar) bij ons. Componenten doormeten hebben we inderdaad al gedaan, we hebben toen best wat spullen moeten weggooien, nu zou alles moeten werken. we hebben ook veel geëxperimenteerd met verschillende weerstand en windingen van de eerste spoel. De secundaire spoel hebben we op een moment zelf nieuw gemaakt met dunner draad. Alle spoelen hebben we getest met een wisselspanningsbron. We hebben niet echt een magnetische veldsterkte meter maar met behulp van een kleine spoel van een aantal windingen met een LEDje eraan kunnen we wel degelijk de draadloze energie merken als we onze secundaire spoel op wisselspanning aansluiten. Ook hebben we een weekijzeren kern geprobeerd. Eerst was het idee dat de secundaire spoel te weinig feedback kreeg van het magnetische veldje, nu dachten we dat te kunnen oplossen met dunner draad maar we zien geen verschil. Maandag kan ik meer foto's sturen van ons project en nog wat ideeën die we hadden geprobeerd om te kijken of het inderdaad toch werkte maar niet sterk genoeg was voor een spaarlampje. We hebben het idee dat we iets heel sufs over het hoofd zien, vooral omdat het zo ontzettend makkelijk lijkt te zijn en veel mensen het hebben gedaan op internet. Een kleine search op youtube bijvoorbeeld en je hebt al zo'n 10 video's over het circuit.We hopen dat je ons kan helpen.
Groetjes,
Wouter Moonen -
Hoi wouter-0,
Goed om te horen dat jullie al zoveel mogelijk hebben proberen uit te sluiten door alle onderdelen door te meten en de spoelen te testen. Wat je verder nog zou kunnen checken is het volgende: is de gebruikte transistor NPN type, of PNP? Want dit hoort NPN te zijn om het circuit te laten functioneren. Als je het circuit verbindt met de spanningsbron, zijn er dan componenten die erg warm worden, want dit kan betekenen dat het betreffende component de hoeveelheid spanning of stroom niet aankan en dat je beter een component met een hogere limiet kunt gebruiken (vaak gaat het dan om de transistor). Verder is het altijd goed om te checken of de condensator in de juiste richting is gemonteerd (dus + en - goed aangesloten). Hetzelfde geldt voor de E, B en C poten van de transistor. Dit zijn misschien vanzelfsprekende zaken, maar het kan geen kwaad om dit lijstje nog even langs te lopen.
Tenslotte zie ik op internet veel projecten die bovenop de secundaire spoel een metalen bol plaatsen, waardoor het bereik van het elektrisch veld groter wordt (zie deze link). Wellicht dat je die ook nog kunt toevoegen.
Ik hoop dat ik jullie hiermee heb kunnen helpen, maar als jullie verder nog vragen hebben hoor ik het graag!
Groetjes,
Lennard -
Dag @lennardd,
Dit helpt al, de metalen bol is een goeie om naar te kijken. Met een condensator hebben we ook nog niet gewerkt, daar gaan we mee experimenteren. Volgende week vooral willen we eraan werken, nu zitten we nog in een toetsweek. Waarschijnlijk zullen er dan weer vragen opkomen, we laten nog van ons horen.
Groeten,
Wouter