PWS supergeleiding
-
Hallo, wij, Wouter IJssels en Joep Hardenberg, willen voor ons profielwerkstuk graag een experiment doen die niet op school gedaan kan worden. Wij hebben namelijk een supergeleider, vloeibaar stikstof en een manier om een lage temperatuur (van de supergeleider in stikstof) te kunnen meten nodig. Wij vroegen ons af of wij dit experiment bij jullie zouden mogen doen. Wij willen bij ons experiment het Meissner-effect aantonen en zelf de kritische temperatuur van een supergeleider bepalen. We hopen dat dit mogelijk is. Alvast bedankt voor uw antwoord.
Met vriendelijke groet,
Wouter IJssels en Joep Hardenberg. -
Hoi @joepwouter,
Wat een leuk onderwerp!
Het is zeker mogelijk om op de TU een experiment te doen met supergeleiders en vloeibare stikstof. Daarvoor bieden wij ook een workshop aan waarin wij dit samen met jullie kunnen doen. Je kunt je dus inschrijven voor een van de workshops supergeleiding. Het bepalen van de temperatuur zit echter niet standaard in de workshop en ik weet ook niet of wij op het Science Centrum hiervoor de materialen hebben. Maar wellicht dat dit op een andere faculteit wel aanwezig is. Dat zou ik even voor jullie moeten navragen.Welke manier hadden jullie in gedachten om de kritische temperatuur te bepalen? En binnen welke termijn willen jullie het experiment uitvoeren?
Ik hoop dat ik jullie hiermee heb kunnen helpen, maar als jullie verder nog vragen hebben hoor ik het graag!
Groetjes,
Lennard -
Hoi @joepwouter,
In de eerste week van februari ga ik een PWS middag plannen om wat experimenten uit te voeren met betrekking tot supergeleiding. Laat maar weten of jullie erbij kunnen zijn!
Groetjes,
Lennard