G-krachten in een achtbaan
-
Hallo,
wij zijn Yagmur, Cem en Masja en we zitten in 6 vwo. We doen een onderzoek over waar in de achtbaan de g-krachten het hoogste zijn en onze deelvragen die hierbij horen zijn;
- wat zijn de lichamelijke effecten van g-krachten?
-komen de gemeten maximale g-krachten overeen met die op internet staan? - welke soorten krachten werken er op de kar in een achtbaan?
-waarom zijn loopings altijd ovaalvormig?
Is het mogelijk om een professor hierover te interviewen? Alvast bedankt!
- wat zijn de lichamelijke effecten van g-krachten?
-
Hoi @yagmur ,
Wat een leuk onderwerp!
Het is zeker mogelijk om een expert over dit onderwerp te interviewen.
Hebben jullie ook al een experiment in gedachten wat jullie willen uitvoeren?
Ik denk graag met jullie mee!Groetjes,
Lennard -
hoi @lennardd,
ja we hebben al een experiment in gedachten, namelijk dat we morgen naar de efteling gaan om de g-krachten in achtbanen te meten met een app. Uit deze grafieken gaan we afleiden waar in een achtbaan de g-krachten het hoogste zijn. Ook gaan we de hartfrequentie meten wat weergegeven is in een grafiek waaruit we gaan afleiden of veel g-krachten achtbanen leuker maken. Misschien heeft u nog wat tips om het onderzoek nog beter te maken.
Ook zouden we graag een teams gesprek willen voeren met een expert die ons verder kan helpen met de resultaten!
-
hoi @lennardd,
gisteren hebben we bij de Efteling de g-krachten gemeten van de achtbanen, maar daar zijn geen overzichtelijke grafieken uitgekomen. Wel hebben we de maximale g-krachten kunnen meten. We wilden namelijk per onderdeel van de achtbaan afleiden hoe hoog de g-kracht daar zijn (bijv in de looping of kurkentrekker). Is er een andere manier om dat te kunnen doen?
groetjes, Yagmur
-
Hoi @yagmur,
Wat leuk! Ik ben erg benieuwd naar de resultaten van jullie experiment! Nu is het zo dat ik zelf de theorie achter jullie onderzoek wel beheers, dus jullie kunnen mij wel interviewen. Ook kan ik dan in een videocall met jullie meekijken naar de resultaten van jullie onderzoek en jullie wat tips geven voor het uitwerken hiervan. Het voordeel voor jullie is dat ik wat meer tijd voor jullie kan vrijmaken dan een onderzoeker aan de TU ;)
Als jullie je vragen voor het interview alvast hier op het forum posten dan kan ik me van tevoren een beetje inlezen. In principe ben ik iedere dag bereikbaar (ochtend/middag/avond), met uitzondering van dinsdag en het weekend. Als jullie mij in een privé bericht een datum en tijd en je mailadres doorgeven, stuur ik jullie een link voor de videocall!
Ik hoop dat ik jullie hiermee heb kunnen helpen en als jullie verder nog vragen hebben hoor ik het graag!
Groetjes,
Lennard -
Hoi @lennardd,
ik zal prive een bericht voor een passende tijd sturen!
Maar zelf zitten we een beetje in de knoop met de resultaten omdat ze niet heel overzichtelijk leesbaar zijn omdat de app niet optimaal werkte. Om onze onderzoeksvraag te beantwoorden; waar in een achtbaan zijn de g-krachten het grootste, is er volgens mij te weinig resultaat maar ik kan ze wel sturen! -
Prima @yagmur! Ik zie de resultaten wel verschijnen!