weerstand van maglev treinen
-
Voor ons pws ben ik aan het uitzoeken of magnetic levitation weerstand heeft. Ik heb geen bronnen kunnen vinden die zeiden van wel, maar ik vroeg me af of het misschien een bijna verwaarloosbare hoeveelheid of echt helemaal niks?
Groetjes Michael en Joep. -
Hey Michael en Joep,
De hoeveelheid vermogen van de maglev die naar de levitatie gaat is klein in vergelijking met de verliezen door luchtweerstand. De luchtweerstand neemt ook kwadratisch toe met de snelheid, vandaar dat dit een van de voornaamste limieten is van maglev treinen. Dat en natuurlijk de overwegingen die te maken hebben met de veiligheid van de passagiers.
Om deze reden hebben sommige mensen hoge verwachtingen van hyperloop technology, omdat het voertuig hierbij door een (bijna) vaccuum reist en dus (bijna) geen luchtweerstand ervaart. Dit is mogelijk wel een leuk deel om naar te kijken voor jullie PWS, dus neem in ieder geval een kijkje op https://www.delfthyperloop.nl/.
Ik hoop dat jullie hiermee verder kunnen,
Tadjiro Velzel -
Tadjiro Velzel
Beste Tadjiro,
Bedankt voor de snelle reactie. De reden dat ik dacht dat zo'n kleine hoeveelheid weerstand relevant was is omdat ons onderwerp niet maglev trein is maar de hypeloop. Maar als ik het dus goed begrijp heeft eds en ems wel weerstand? Weet u toevallig of er een formule is om deze weerstand uit te rekenen, zodat we aan kunnen tonen dat deze weerstand nihil is en dus nog steeds irrelevant tegen over de luchtweerstand in een bijna vacuüm?
Groetjes Joep -
@goossenjoep Hey Joep!
Dit is de formule
Hierin worden gegeven de weerstandskracht in Newton, de luchtweerstandscoefficient Cw (afhankelijk van de vorm en orientatie van het object), de luchtdichtheid rho in en de snelheid v in meter per seconde. Aerodynamica is een enorm complex onderwerp en als je meer informatie wil verzamelen over de luchtweerstand voor treinen, kan je het beste een nieuw topic aanmaken. Dan kan mijn collega Storm Holman van de faculteit lucht en ruimtevaart jullie er meer over vertellen.
Laat me graag weten of jullie hiermee verder kunnen,
Tadjiro Velzel