Getijdenenergie opwekken
-
Goedemorgen,
Mijn naam is Jort Wolfswinkel, ik zit in 6vwo op het Marne College in Bolsward (Friesland) en doe samen met mijn klasgenoot Hylke de Haan een Profielwerkstuk over de mogelijkheden van getijdenenergie rond Vlieland.
Wij vragen ons af of wij ons Praktijkonderzoek bij jullie vorm kunnen geven. Hebben jullie bijvoorbeeld een schaalmodel van een getijdencentrale of meetapparatuur waarmee stroomsnelheden en opgewekte energie uit water gemeten kunnen worden? Wij hopen bij ons praktijkonderzoek op kleine schaal uit te kunnen zoeken hoeveel stroom er op te wekken is uit een bepaalde hoeveelheid water met een bepaalde stroomsnelheid. Wij horen graag of jullie ons hiermee kunnen helpen.M.v.g.
Jort Wolfswinkel 6VWO
06-57736188 -
Hey @Jort-Wolfswinkel ,
Wij hebben zo'n schaalmodel zelf niet, maar ik kan je wel wat ideeen geven over hoe je zo'n model kan ontwerpen. Veel elektromotoren wekken stroom op wanneer ze gedraaid worden door een externe bron (dus niet als je ze van energie voorziet vanuit een batterij). Als dit een DC motor is met 2 draden - een positief en negatief terminal - kan je hier een weerstand aan verbinden en de spanning en stroom meten.
De efficientie van je opstelling kan je dan berekenen aan de hand van het volume water dat erdoorheen gaat (bijvoorbeeld door het einde van de opstelling in een meetemmer te laten lopen) en de tijd. Laat me graag weten of jullie hiermee verder kunnen.Tadjiro Velzel
-
Goedemiddag.
U heeft ons inspiratie gegeven voor ons Praktijkonderzoek. Bedankt daarvoor. Wij vragen ons alleen nog wel af hoe we kunnen meten hoeveel energie de elektromotor oplevert?alvast bedankt voor uw reactie,
Jort Wolfswinkel en Hylke de Haan
-
@jort-wolfswinkel Het vermogen kan je berekenen aan de hand van de stroom en spanning van de weerstand. Het product van deze twee is het vermogen. De opgewekte energie is dan het product van het vermogen en de hoeveelheid verstreken tijd.
Ik hoop dat jullie hiermee verder kunnen,
Tadjiro Velzel