Spiderman webben
-
Wij gaan onderzoeken hoe sterk de webben van spiderman zijn.
Dit gaan we doen door verschillende experimenten uit te voeren en vervolgens de uitwerkingen hiervan te vergelijken met de films.
Ook zullen wij binnenkort onze methode en andere bestanden toevoegen aan dit 'onderwerp'.Groeten, Niels Oostdijk en Tobias Bielderman
-
Hoi @tobias-0,
Wat een leuk onderwerp! Zodra jullie je methode en andere bestanden hebben toegevoegd zal ik met jullie meedenken over het opzetten van je onderzoek! Hebben jullie ook al een hoofdvraag en deelvragen opgesteld?
Ik help jullie graag!
Groetjes,
Lennard -
Hoofdvraag:
Hoe sterk zijn de webben van spider man?Deelvragen:
Waar zijn de webben van gemaakt?Hoeveel weegt spider man?
Hoe dik zijn de webben van spider man?
Wat kunnen de webben allemaal tillen?
Hoeveel kan een echt spinnenweb tillen?
Komt er meer kracht op het web wanneer spiderman rond gebouwen zwaait of wanneer er een constante kracht op wordt uit geoefend?
Experiment:
Maximale spankracht:
We gaan verschillende een touwen heen en weer laten zwaaien met gewichten hieraan, hiermee gaan we door tot het touw knapt. Hierna meten we met hetzelfde touw hoeveel kracht het kost om het touw te laten knappen. Deze resultaten vergelijken we vervolgens met de webben van spiderman, hiermee bepalen we hoeveel sterker een web van spiderman is. -
Hoi @tobias-0 ,
Interessant! De hoofd- en deelvragen zijn voor mij zeker duidelijk, maar ze zouden hier en daar misschien wat scherper geformuleerd kunnen worden. Probeer eens te kijken of de deelvragen voldoen aan de eisen van SMART (zie deze link). Met name de vierde deelvraag is nu nog erg algemeen en kan op meerdere manieren geïnterpreteerd worden. Verder is de opzet van jullie profielwerkstuk zeker wel duidelijk en de timing is perfect met No Way Home die eind dit jaar uitkomt ;)
Nu heb ik niet zo veel verstand van Spiderman webben of spinnenwebben in het algemeen, dus daarvoor zou je even op internet moeten zoeken, maar het experiment zoals jullie dat nu beschrijven is zeker haalbaar!
Als jullie mijn hulp verder nog ergens bij nodig hebben, hoor ik het graag!
Groetjes,
Lennard -
Hoi @tobias-0,
De afgelopen dag heb ik nog eens over jullie experiment nagedacht en ik dacht dat het misschien wel beter zou zijn om het experiment in twee delen te splitsen. Jullie stellen nu voor om de kracht op het touw tweemaal te meten, een keer terwijl het touw stil hangt en een keer als het touw een slingerbeweging maakt. Vervolgens willen jullie de kracht noteren op het moment dat het touw breekt.
Nu denk ik dat het wel eens lastig kan zijn om de kracht exact op dat moment af te lezen. Dus daarvoor in de plaats zou je misschien twee verschillende experimenten kunnen doen: 1. De treksterkte van het materiaal bepalen, dus langzaam de kracht opvoeren en de kracht noteren op het moment dat het materiaal breekt. En 2. kijken hoeveel extra kracht er op het materiaal komt bij een slingerbeweging t.o.v. een hangende massa. Op die manier kun je dus in percentage berekenen hoeveel extra kracht er op het touw komt, dus hoeveel dikker het touw moet zijn om de kracht aan te kunnen als spiderman langs gebouwen zwaait.
Helaas hebben wij geen digitale krachtmeter op het Science Centre. Je zult het dan helaas toch met de analoge devices moeten doen die jullie op school hebben. Maar door het experiment in tweeën de knippen, wordt dit een stuk eenvoudiger.
Ik hoop dat ik jullie hiermee heb kunnen helpen en als jullie verder nog vragen hebben hoor ik het graag!
Groetjes,
Lennard -
@lennardd
Hoi Lennard,Wij zijn nu bijna klaar om de proeven uit te voeren en hebben voor 1 van de proeven een stellage nodig waar we over een balk een stuk draad kunnen spannen om die te laten zwaaien. Hebben jullie op de TU hier een opstelling of iets dergelijks voor dat we kunnen gebruiken?
Met vriendelijke groeten,
Tobias Bielderman -
Hoi @tobias-0,
Fijn om te horen dat jullie bijna klaar zijn om de proeven uit te voeren!
Je schrijft dat je voor een van de proeven een stellage nodig hebt 'waar je over een balk een stuk draad kunt spannen om die te laten zwaaien'. Ik snap alleen niet zo goed wat je daarmee bedoelt. Zou je dit misschien iets verder kunnen toelichten en/of een schets toevoegen?Dan kan ik daarna met je meedenken over hoe we deze opstellingen kunnen realiseren!
Groetjes,
Lennard -
Hoi @lennardd,
Bij deze de verdere uitleg van de proef. Het idee is om over een balk of pijp een stuk draad te hangen en aan deze draad een emmer met zand te hangen. Dit laten we heen en weer zwaaien en voegen we langzaam zand toe aan de emmer, de hoeveelheid zand die we in de emmer doen houden we bij voor het gewicht. We blijven zand toevoegen tot de draad knapt en doen dit voor drie verschillende draden.
Hierna doen we precies het zelfde allen houden we deze keer de emmer stil. Weer wachten we tot de draad knapt en berekenen vervolgens met het gewicht van het zand de hoeveelheid kracht die het kost om de draad te laten knappen.
Vervolgens vergelijken we dit met de hoeveelheid zand die er in de emmer zat bij de eerste proef en kunnen we hopelijk bewijzen dat er meer kracht op de draad komt te staan wanneer die zwaait dan wanneer die stil hangt.Vriendelijke groeten,
Tobias Bielderman -
PS. Het hoeft niet perse een stellage te zijn, het kan ook iets anders zijn waar we een balk of pijp op kunnen leggen.
-
Hoi @tobias-0 ,
Bedankt voor de verduidelijking! De proef is zeker mooi opgezet en je kunt zo nauwkeurig het gewicht in de emmer variëren, slim bedacht!
Ik vrees echter dat we zo een stellage niet op de campus hebben liggen. Bovendien wordt het Science Centre komende maanden verhuisd naar een andere locatie, dus kunnen we helaas geen leerlingen op locatie ontvangen.Maar gelukkig is deze opstelling vrij gemakkelijk te maken. Je kunt bijvoorbeeld gebruik maken van twee tafels die je een meter uit elkaar plaatst en twee bankschroeven waar je vervolgens een balk tussen klemt. Ook kun je eens in het gymlokaal kijken wat er daar allemaal voor stellages en balken liggen. Tenslotte zou je buiten bijvoorbeeld gebruik kunnen maken van een uitklapbare trap waaraan je de emmer ophangt. Met een beetje creatief denken moet het vast lukken om deze opstelling te bouwen!
Ik hoop dat ik jullie hiermee heb kunnen helpen, maar als je jullie verder nog vragen hebben hoor ik het graag!
Groetjes,
Lennard -
Oke moet goed komen, heel erg bedankt.