Expreriment Zonnecellen
-
Beste lezer,
Wij (Taeke Tensen en Thijs Simonis 6 vwo Willem de Zwijger College Bussum) zouden graag voor ons PWS een experiment willen doen op de TU Delft. Hierbij zouden wij graag een aantal testen willen doen. Wij willen namelijk graag deze vragen beantwoorden.
- Wat is de invloed van temperatuur op de efficiëntie van een zonnecel?
- Onder welke hoek zijn de zonnecellen het efficiëntst?
- Onder welke lichtsterkte is een zonnecel het efficiëntst?
- Heeft verhouding tussen UV en IR in het zonlicht effect op de efficiëntie van de zonnecel.
- Zijn de weersomstandigheden van invloed voor de efficiëntie van de zonnecellen?
Wij zijn erg benieuwd of we deze vragen kunnen beantwoorden op de pws-middag.
Graag een reactie
-
Wij hebben op de pws middag een zonnecel waarmee jullie proeven kunnen uitvoeren die wij met een bouwlamp aansturen. We kunnen hierbij de hoek en lichtsterkte aanpassen, maar de temperatuur, verhouding UV en IR en weersomstandigheden kunnen we niet controleren.
Ik hoop jullie hiermee verder te kunnen helpen,
Tadjiro Velzel -
Dank voor de snelle reactie, fijn van dat we de 4e langs kunnen komen om een deel van de vragen te beantwoorden.
Zou u een bevestiging van de afspraak kunnen sturen, dus voor 2 man het onderzoek op 4 oktober. Is het ook echt niet mogelijk om eventueel een hitte element toe te kunnen voegen om te kijken of de temperatuur invloed heeft op de efficiëntie van de zonnecel?M.v.g. Thijs en Taeke
-
@thijs-simonis Hey Thijs en Taeke! Ik heb jullie inschrijving goed binnengekregen hoor.
Ik heb 10 inschrijvingen binnengekregen voor de workshop, waarbij je metingen doet met maar 1 zonnepaneel. Eigenlijk zijn dat dus wel teveel mensen voor zoiets, dus er is best een kans dat ik het ga opsplitsen in 2 verschillende data. Ik houd jullie hierover op de hoogte en je hoort op of voor 30 september van mij hoe het definitief gaat worden.Wat betreft de zonnecel denk ik niet dat het hitte-element gaat lukken. We zouden daar een opstelling voor moeten maken die ik ook moet goedkeuren en dat zou dan ook in een redelijk wetenschappelijke manier moeten gebeuren. Die zonnecel en workshop zijn daar eigenlijk niet voor gemaakt.
Tot snel!
Tadjiro Velzel -
Weet u of de pws-middag morgen doorgaat?
En waar vind ik informatie over de locatie en benodigdheden etc.?
-
@thijs-simonis Hey Thijs! Ik had 2 mails gestuurd naar Taeke, maar daar geen antwoord op ontvangen. Wat het beste is, is als jullie op woensdag langskomen. Dan kan ik jullie groepje individuele aandacht geven. Zou het voor jullie mogelijk zijn om om kwart voor 4 langs te komen?
Al het beste,
Tadjiro