Natuurkunde pws elektrotechniek
-
Beste tu delft,
Voor mijn profielwerkstuk wil ik een twee wielig elektrisch voertuig gaan bouwen van gerecyclde materialen. Ik weet alleen niet goed hoe ik hiervoor een onderzoeksvraag moet opstellen en wat voor deelvragen van belang zijn voor een praktisch onderzoek.Op dit moment is mijn onderzoeksvraag: Wat is er nodig voor het maken van een twee wielig voertuig gemaakt van gerecycled materialen?
Ik ben alleen van mening dat dit niet de juiste vraag is voor mijn praktische onderzoek. Hebben jullie misschien tips hoe ik mijn hoofdvraag zou moeten bijstellen of moet opbouwen voor een praktisch onderzoek?Mvg Pepijn Schilperoort
-
Hey Pepijn! Ik vind jouw hoofdvraag een goed begin, maar hij kan inderdaad wat bijgesteld worden. Veel goede hoofdvragen beginnen met 'hoe'. Hier heb je een voorbeeld.
"Hoe kan een interactieve installatie/applicatie ervoor zorgen dat studenten het studentenleven kunnen combineren met krachtsport en gezond eten."
Misschien kan je dan formuleren in de richting van 'Hoe kunnen recyclebare materialen toegepast worden bij het ontwerpen en realiseren van een tweewielig voortuig'.
Je deelvragen volgen dan logischerwijs uit de hoofdvraag op uitbreidende manier.- Welke methode kan toegepast worden voor het ontwerpen van een elektrisch voertuig?
- Welke rol spelen recyclebare materialen in het ontwerpen van een elektrisch voertuig?
- Wat zijn de effecten van recyclebare materialen op de benodigdheden voor de motor?
- Wat is de invloed van het gewicht van de componenten op de grootte van de battery pack?
Dit is maar een ongepolijst voorbeeld, maar het geeft in ieder geval een idee van hoe je te werk kan gaan. Ik vind het een super cool onderwerp en ik ben momenteel ook zelf aan het werk aan een elektronische step. Laat me graag weten of je hiermee verder kan en of je nog vragen hebt.
Tadjiro Velzel
-
Tadjiro Velzel
ik had nog een andere vraag hoe vermindert de capaciteit van een accu? waardoor die uiteindelijk niet meer werkt? hoe werkt dit of waar kan ik dit vinden?
mvg pepijn schilperoort -
@pepijn2004 Beste Pepijn,
Een batterij bevat bijna altijd een anode en cathode waartussen ionen kunnen stromen. Tijdens het opladen van een batterij trekken verschillend geladen ionen zich naar de cathode en anode toe. Over lange periodes tijd verslechtert de integriteit van de cathode. Dit is de voornaamste reden voor capaciteit verlies in batterijen. Als de batterij rond de 50% geladen is, is het effect op de cathode niet zo sterk en vermindert het verlies.
Ik hoop je hiermee verder te hebben geholpen. Voor meer materiaal hierover kan je bijvoorbeeld zoeken op 'degradation of cathode in batteries'.
Tadjiro Velzel