Uitvoeren practicum miracle frooties
-
Beste TU Delft,
Wij, Jayson en Maissa, doen dit jaar ons profielwerkstuk over een smaak veranderende pil: Miracle frooties. Wij hadden het idee om de stoffen van deze pil te scheiden. Zouden wij misschien deze practicum bij jullie kunnen uitvoeren?
met vriendelijke groet Jayson en Maissa
-
Beste @JaysonYeh,
Om te kijken of je je experiment bij ons uit kan voeren ben ik ten eerste benieuwd naar jullie hoofd- en deelvragen. Verder heb ik dan ook de proefomschrijving en opstelling nodig.
Groetjes,
Lisa
-
Beste Lisa,
Onze hoofdvraag is: Op welke manier beïnvloeden lichamelijke factoren de werking van een smaak veranderende pil?
Deelvragen:
-
Hoe werken smaakpapillen?
-
Verliezen de smaakpapillen hun kwaliteit naar mate je ouder wordt?
-
Hoe werken smaak veranderende pillen?
-
Wat voor invloed heeft geur op de smaak na inname van deze pillen?
-
Wat voor functie hebben de stoffen in de pil? (Scheikundig deel)
-
Brengen deze pillen gezondheidsproblemen met zich mee?
-
Hoe lang is de in- en uitwerktijd?
Proefopstelling:
We willen de stoffen in de pil aantonen die zorgen voor dat misleidende effect op je smaakpapillen, hiervoor willen we met behulp van pH-indicatoren, titraties, zuur-basereacties en verschillende scheidingsmethodes proberen de stoffen aan te tonen die daadwerkelijk op de verpakking staan. We weten nog niet precies hoe, omdat er nog meer onderzoek naar gedaan moet worden, maar we zouden het fijn vinden om in jullie lab dit practicum uit te voeren.
Met vriendelijke groet,
Jayson en Maissa
-
-
Ha @jaysonyeh,
Jullie zijn al goed op weg zie ik! Meestal raden wij aan om de proefjes die op school gedaan kunnen worden, daar ook te doen. Als jullie echt een proefvoorschrift hebben, kan ik vragen of jullie bij ons langs kunnen komen om het uit te voeren, maar ik weet niet of jullie al zo ver zijn. Mocht het nog open staan, dan is het misschien leuk om juist met een persoon de proef uit te voeren. Je kan bijvoorbeeld proberen om verschillende zintuigen (zoals zicht en reuk) te blokkeren en dan te kijken wat voor effect dit heeft op de smaak.
Groetjes,
Lisa