Aardbevingen en grondlagen
-
Hii,
Ik doe met 2 vriendinnen ons profielwerkstuk over de invloed van verschillende grondlagen op het verloop van een trilling van een aardbeving. Hierbij willen wij kijken naar welke grondsoort trillingen het beste remt. Hiervoor moeten wij echter zelf dus een trilling gaan maken en meten. Zouden we dit zelf kunnen doen? Zo ja, hoe dan? Of moeten we hiervoor echt contact opnemen met een bedrijf of laboratorium om hier ons experiment uit te voeren?
Groetjes Sophie van Mil
Stedelijk Gymnasium 's-Hertogenbosch, klas 6 -
Is er een mogelijkheid om deze proef op een van jullie profielwerkstukdagen te doen? Ons idee voor de proef was dus bij verschillende grondlagen (zand, klei, nat of droog etc) te kijken naar trillingen door een trilling te veroorzaken en na een bepaalde afstand die weer te meten. Zo willen we kijken naar welke grondlaag of omstandigheid de trilling het beste remt.
Ik zag al dat er 1 oktober een middag is met de onderwerpen aardbevingen en natuurkunde, maar dat is te vroeg. Dan hebben we te weinig tijd om nog meer informatie op te zoeken en vrij te vragen van school.
Is het mogelijk om deze proef bij jullie te doen? En zo ja, is er dan nog een later moment? -
Ha Sophie,
De trillingen die jullie willen veroorzaken, en op verdere afstand weer willen meten, blijkt lastiger dan gedacht. Tot op heden kan ik enkel een te gebruiken triltafel voor jullie vinden. Deze wordt gebruikt voor het testen van constructies op aardbevingen. Jullie kunnen een visuele test doen. Een bak zand voor en na fotograferen; wat is er gebeurd? Ditzelfde met een bak water tijdens trilling.
Lijkt jullie dat wat? Zijn jullie al een stap verder in jullie onderzoek?
Groet,
Noor -
Heey Noor,
Super bedankt voor de moeite die je in onze vraag wilt steken. We hopen dat je een positief antwoord krijgt!
Groetjes
Sophie -
Ha Sophie,
Een vraag over aardbevingen krijg ik vaker maar dan met een focus op constructies. Dit is ook een leuke en andere invalshoek! Op dit moment kan ik je nog niet helpen. Ik zal echter contact zoeken met een professor en iemand uit het lab of dit proefje voor jullie is uit te voeren.
Ik houd jullie op de hoogte!
Grt.
Noor -
Deze oplossing klinkt ook erg geschikt, leuk. Succes dames!
Bij meer vragen hoor ik dat graag.
Grt.
Noor -
Hee Noor,
Heel erg bedankt voor het informeren. Wij zijn inderdaad nu al wat verder in ons onderzoek en hebben besloten om het in het open veld zelf te gaan meten door een eigen trilling te veroorzaken en deze iets verderop te meten.
Toch heel erg bedankt voor je hulp!
Groetjes,
Sophie