Aardbeving bestendig bouwen
-
Beste lezer,
wij doen ons pws over Aardbeving bestendig bouwen. Tot nu toe hebben we 3 deelvragen: Welke krachten spelen er op een gebouw tijdens een aarbeving? Wat is een aardbeving? welke manieren worden toegepast om een gebouw meer aardbeving bestendig te maken? Ook hebben we al een idee over een proef met een trilplaat. We lopen nu een beetje vast. We weten niet of we alle deelvragen hebben die van belang zijn en in welke richting we precies onze hoofdvraag zoeken. Ook willen we het onderwerp niet veel te breed pakken en we zouden graag met iemand in contact willen komen die ons verder kan helpen.
met vriendelijke groet,
Jens en Bas uit 5 VWO -
Ha Jens en Bas,
Jullie spreken over drie deelvragen, nu ben ik ook wel benieuwd naar de hoofdvraag die daarbij hoort. Jullie zeggen er nog naar op zoek te zijn. Maar na een onderwerpkeuze volgt eerst het formuleren van een hoofdvraag/probleemstelling. Om deze op te kunnen lossen, formuleer je daarna pas de deelvragen die je begeleiden bij het oplossen van het hoofdprobleem. De derde deelvraag, zou al een hoofdvraag kunnen zijn. Wanneer je dit zo stelt, kun je je afvragen hoe je deze vraag wilt beantwoorden; welke informatie heb je nodig? Dit haal je uit de deelvragen en proef.
Stel eerst een goede inhoudsopgave op. Wanneer jullie dat hebben, kan ik verder helpen. Neus eens rond op het forum, er zijn al veel leerlingen jullie voorgegaan met dit onderwerp. Haal er je voordeel uit! Succes.
Grt.
Noor -
Beste Noor,
bedankt voor je snelle reactie, wij hebben nu als hoofdvraag:'Hoe kun je in de toekomst aardbeving bestendiger bouwen.' Nog steeds twijfelen we of dit niet te breed is. We hebben nog steeds dezelfde deelvragen, maar deze wel een stuk verder uitgewerkt. Zal ik deze sturen?
met vriendelijke groet,
Bas -
Ha Bas,
"Hoe kun je in de toekomst aardbeving bestendiger bouwen" als hoofdvraag met de vragen "Welke krachten spelen er op een gebouw tijdens een aarbeving? Wat is een aardbeving? welke manieren worden toegepast om een gebouw meer aardbeving bestendig te maken?", zoals ik het goed begrijp?
Schrijf eerst eens een hypothese, een mogelijk antwoord op de hoofdvraag. Welke informatie heb je dan nodig? Wanneer je dit kort en bondig doet, verschillende aspecten aanstipt, ontdek je zelf of de hoofdvraag misschien te breed is. Deelvraag 1 zou ik op deze manier naar voren halen. Want [i]wat een aardbeving is[/i], dat is de kern van je werkstuk. Er zijn allerlei oorzaken van aardbevingen. Je kunt er voor kiezen alleen bevingen door bv gaswinning, zoals in groningen, uit te werken.
Omdat jullie over [i]aardbeving bestendiger[/i] bouwen spreken, zullen jullie ook de referentie moeten uitwerken. Want als het bestendiger kan, is er dan al een beetje bestendig gebouwd of helemaal niet? Kies een gebied, een case, dat maakt het voor jullie zelf eenvoudiger.
Werk dit eerst eens uit, daarna ben ik wel benieuwd naar jullie tekst.
En wat is jullie idee met de trilplaat?Succes
Noor
-
Beste Noor,
Bedankt voor je reactie. Kunnen we je toevoegen aan onze Google drive map over ons pws, en zo ja wat is dan je email. Zo kunnen we laten zien wat we al hebben. Ook zouden we heel graag een keer kunnen komen naar de tu delft om misschien met jou een aantal dingen te bespreken, zoals onder andere de proef met de trilplaat, hier hebben wij nog niet een hele concrete proef voor.
Met vriendelijke groet,
Bas en Jens -
Hallo
Wij doen ons PWS ook over dit onderwerp doen,
Aangezien wij net zijn begonnen zouden we graag willen weten hoe jullie achter het antwoord zijn gekomen op de deelvraag: welke krachten spelen er tijdens een aardbeving op een gebouw?Grt,
-
Ha Jongens,
Hebben jullie niet 1 hoofdbestand? Het lijkt me voldoende als jullie mij dat mailen. M'n mailadres is te vinden wanneer je op m'n account doorklikt. Kunnen jullie er ook gerichte vragen bij stellen? Dan weet ik wat jullie willen weten en waar ik op kan controleren.
Jullie kunnen zeker langskomen. Stel daarvoor eerst enkele vragen op. Mogelijk kan er een groot deel ook per mail beantwoord worden.
Wat is jullie idee mbt de trilplaat?
Ik hoor het wel.
Grt. Noor
-
Dank voor jullie hulp BasenJens! Jeroen en Sjoerd, komen jullie er zo voldoende uit?
-
Wij hebben eerst gekeken, naar welke krachten er op een gebouw spelen in stilstand, dus als er geen aardbeving is. En daarna gekeken welke krachten erbij komen als er wel een aardbeving is en wat dan de gevolgen hiervan zijn. Uiteraard maakt het dan uit wat voor beweging deze aardbeving dan maakt.
Groet,
Bas en Jens -
Beste Noor,
Ik ga voor mijn profielwerkstuk een deel van een olieraffinaderij ontwerpen.
Hiervoor heb ik ook een deelvraag wat betreft aardbeving bestendig bouwen.
Ik hier al veel naar gezocht en ik heb al delen uitgewerkt over Rubber Bearing systems, schokbrekers en Friction Pendulum Systems. Ik ben echter benieuwd of jij nog meer systemen weet, waarmee gebouwen aardbeving bestendig gemaakt kunnen worden? Ik hoop dat je me een paar voorbeelden/categorieën kan geven.Groeten,
Laurens -
Beste Laurens,
Wat is je hoofdvraag? En gaat je deelvraag over 'Hoe bouw ik aardbevingsbestendig'? Ik denk dat het daarvoor belangrijk is om heel kort te noemen wat een aardbeving precies is en wat er gebeurd ten tijde van zo'n aardtrilling - hoe kan een gebouw, in dit geval de olieraffinaderij, dan bezwijken?
Er is niet een precies systeem dat je eenvoudig toepast. Het zijn vaak meerdere systemen die samenwerken; denk alleen al aan de werking van de vloerplaat die als schijf moet werken, of een stevige verbinding tussen vloer en wand, om de krachten goed af te dragen.
Naast het bezwijken van het gebouw, kan ook de grond onder het gebouw van andere sterkte en stijfheid worden waardoor een eerst stevige grond, plots zeer vloeibaar wordt en letterlijk de gehele constructie in de grond zakt. Dit principe heet liquefaction, zoek maar eens op. Een stevige fundering kan hier al voordelig in zijn.Daarnaast kan de constructie zelf natuurlijk bezwijken. Hier is kennis van dynamica voor nodig. Het lastige aan een beving is dat deze dynamisch is en van variabele last (- anders dan het eigen permanente gewicht bijvoorbeeld). Hier op dimensioneren is minder eenvoudig dan de permanente last. Instortingsgevaar ontstaat wanneer de eigenfrequentie van het gebouw overeen komt met de frequentie van de beving van de aarde. Deze beving hoeft niet eens zo sterk te zijn, wanneer beide frequenties overeen komen ontstaat er [i]resonantie[/i] en dit is vaak fataal voor constructies. Om dit te voorkomen worden er vaak dempers geïnstalleerd. Ik weet niet of er specifieke dempers worden toegepast bij raffinaderijen, daar zul je zelf onderzoek naar moeten doen. Het is goed als je eerst na gaat wat er kan gebeuren met de constructie ten tijde van een beving.
Het lastige aan de beving is het ontstaan van een [i]opgelegde vervorming[/i]. De mate waarop een materiaal dan mee kan vervormen (vervormbaarheid) zonder te breken, wordt aangegeven met de term [i]ductiliteit[/i]. Materiaalkeuze vormt hierin een belangrijke graadmeter.
Zo een stap verder?
Succes,
Noor
-
Hallo Noor,
Allereerst bedankt voor je reactie.
Klopt, het is inderdaad een goed idee om ook die aardbevingen zelf te beschrijven.
Mijn hoofdvraag is: Ontwerp de ontzwavelingunit van een olieraffinaderij in Zuid-Italië, maar een van de deelvragen is wat de beste soort fundatie is voor het olieraffinaderij in Zuid-Italië. Ik ben dus op zoek naar mechanismen die zorgen dat het niet instort. Wat er gebeurt als het wel instort doet er in mijn geval niet toe.
In ieder geval bedankt voor je informatie, maar ik denk dat je me niet kan helpen met mijn vraag. Ik snap dat een goede materiaalkeuze ervoor zorgt dat het niet in zal storten, maar de beving zal de equipment en leidingen alsnog aantasten/beschadigen. Misschien snap je beter wat ik bedoel als je ff googlet naar Rubber Bearing System. Zulke systemen zorgen ervoor dat de constructie juist niet gaat trillen/resoneren.Groeten,
Laurens -
Beste Laurens,
Zoals je je hoofdvraag nu stelt, suggereer je iets te willen ontwerpen. Dit betekent, als je dit stappenplan bekijkt, dat je eigenlijk een programma van eisen op zal moeten stellen. Dat is net weer wat anders dan de deelvragen die je nu hebt. Wil je dit niet, probeer je hoofdvraag dan net in een andere vorm te gieten.
Wanneer je op zoek gaat naar de fundering, mogelijk kun je enkele voorbeelden gebruiken uit andere bestaande raffinaderijen - als case study. Misschien kun je hier voldoende nuttige informatie uit halen.Succes,
Noor