poollicht pws
-
Beste TU,
Mijn naam is Mannou. Samen met 2 andere leerlingen van 5 vwo op Thorbecke willen we onze pws over het poollicht houden. Onze vraag is of een van jullie ons kunnen helpen bij een praktisch onderzoek. Wij zouden graag deze lichtstralen van het poollicht willen nabootsen, alleen hebben wij nog niet echt een goed idee om dit te doen.
Wij zien graag jullie reactie tegemoet,Mvg Mannou Berger
-
Beste @mannou ,
Momenteel is onze Natuurkunde expert Coco Polderman op vakantie.
Ze zal proberen zo spoedig mogelijk proberen te reageren.Groet,
Stijn -
Beste Mannou,
Klinkt als een leuke proef! Ik heb op het moment even nog niet een idee over hoe we dit op het Science Center zouden kunnen doen. Hebben jullie zelf al nagedacht over een manier? Hebben jullie al in de theorie gedoken om te kijken of dit haalbaar is? En wat zei jullie docent?
Groet Coco
-
Coco Polderman
beste Coco,
Mijn naam is Isabella, Ik zit samen met Mannou en nog iemand in het groepje, alleen we zijn het wachtwoord vergeten van ons oude account, dus we hebben nu een nieuw account aangemaakt. Als alle eerst bedankt voor u reactie! We gaan deze week met onze docent kijken welke verschillende manieren er zijn om het te kunnen nabootsen. Is het goed als we dan eind deze week laten weten wat we in gedachte hebben?Groetjes Isabella
-
@isabella Ja hoor! Dat is goed, ik zie jullie vragen wel tegemoet komen.
-
Coco Polderman
Wij hebben afgelopen week met onze docent gesproken. Wij dachten een onderzoek te doen waarbij we gebruik maken van de formule q gedeeld door m. En het idee om gebruik te maken van een TL buis. Is dat bij jullie mogelijk?Mvg Isabella
-
@isabella Leuk idee! Dit zou op zich bij ons mogelijk zijn! Als je jullie experiment wat meer uitwerkt en de benodigdheden laat weten, kunnen we bekijken wat wij hebben en wat jullie zelf nog mee zouden moeten nemen. Dan kunnen jullie een keer langs komen op de PWS middag.
-
hi Coco Polderman,
Allereerst sorry voor het lang niet reageren, maar wij dachten aan het volgende:
Een opstelling om de verhouding q/m van het elektron te bepalen, bestaande uit:
- Een grondplaat met twee helmholtzspoelen (bv. Leybold - Heraeus, type 55558)
- Diameter helmholtzspoelen: 30 cm
- Aantal windingen: 130 cm
- Onderlinge afstand tussen de helmholtzspoelen: 15 cm
Hieronder staat een afbeelding van het schakelschema.
Graag horen wij of dit mogelijk is en willen wij ons graag aanmelden voor de PWS middag.
Groet,
Isabella -
@isabellamujan Hi Isabella,
Hebben jullie de apparatuur van deze proef al tot jullie beschikking? Anders moet ik eerst rondkijken of ik deze kan lenen op de faculteit, Want op het Science Center denk ik niet dat we dit hebben. Laat mij graag weten wat je al hebt!
Groet Coco -
Goedemiddag Coco Polderman,
Wij hebben net met onze docent gesproken en we hebben hier op school ook de apparatuur voor de proef, dus we hebben afgesproken dat we het dan maar op school gaan doen.
Wel bedankt voor het reageren.Groetjes Isabella
-
@isabellamujan Wat goed dat jullie proef kan beginnen! Veel succes met jullie PWS en als jullie nog vragen hebben in de toekomst hoor ik ze graag!
Groet Coco