PWS Machu picchu
-
Wij Hibbe Amema en Fleur Meins doen ons profielwerkstuk over Machu Picchu. Fleur doet hierbij het geschiedenis gedeelte en Hibbe het natuurkundig gedeelte. En daarbij komt ook het onderwerp over aardbevingen bij kijken. Wij hebben al deelvragen bedacht maar weten nog niet zeker of deze wel goed genoeg zullen zijn.
Onderwerp: Machu Picchu
Onderzoeksvraag:
Hoe kunnen we de eeuwenoude kennis van de bewoners en bouwers van Machu Picchu op het dagelijks leven toepassen?
Deelvragen Natuurkunde
Welke materialen konden de mensen in Machu Picchu het beste gebruiken om hun gebouwen tegen aardbevingen te beschermen?
Beschikbare materialen uit die tijd, vergelijken op breekbaarheid en in verschillende omstandigheden, ook temperatuur en vochtigheid, kracht van de aardbevingen
Wat gebeurt er met de grond van de stad na een aardbeving?
Wordt het slapper? Wordt het moeilijker om er meer op te bouwen? Hoe zakken de gebouwen in de grond?
Hoe kunnen we een flatgebouw in een stad aardbeving bestendig maken?
Wat deden de inca’s? Wat kunnen wij doen? Welke bouwtechnieken zijn het beste te gebruiken? Welk materiaal? Waar? Omstandigheden? Hoe krachtig is de aardbeving?
Deelvragen Geschiedenis
Wat is de geschiedenis van de stad?
We willen uitzoeken wat de weersomstandigheden zijn in dat gebied.
Hoe men zich in de loop der jaren heeft ontwikkeld in dit gebied.
De geschiedenis, welke leiders etc.
De tradities en gebruiken van de bevolking.
Wat was de functie van de stad Machu Picchu?
Waarom boven op een berg?
Was het een heilige stad?
Waarom is de stad in vergetelheid geraakt?
Wat was het unieke aan de bevolking van Machu Picchu?
In vergelijking met de andere Inca-culturen van die tijd.
Over welke historische en archeologische kennis beschikten zij toentertijd al waar wij nu nog gebruik van kunnen maken?
Praktisch onderzoeken:
-Geschiedenis gedeelte: De bevolking onderzoeken (Kleding, gebruiken, tradities, taal, kunst, muziek, uitvindingen, dagelijks leven)
- Aardbeving?
Maar we lopen nog vast met ons praktisch onderzoek. Wij zouden het leuk en interessant vinden om een soort van verband te kunnen maken tussen de aardbevingen en het goed intact blijven van Machu Picchu en de aardbevingen nu in Groningen. Maar we hadden ook het idee om een seismograaf te bouwen, maar dat is niet echt iets nieuws dat je kunt onderzoeken? Ook zoals bij onze derde deelvraag staat hadden we het idee om een flatgebouw te bouwen met de kennis van de inca's die aardbevingsbestendig is. Dus we lopen hier een beetje vast.
Alvast heel er bedankt!
Met vriendelijke groeten,
Hibbe Amema en Fleur Meins
We hebben dit bericht in twee topics geplaatst want we wisten niet precies waar het beter bij zou horen
-
Hela Hibbe en Fleur,
Jullie zijn al aardig goed op weg; maar inderdaad is een goede opbouw van een werkstuk enorm belangrijk. Goed dat jullie hier extra bij stil staan.
Als we eerst de hoofdvraag analyseren; je zou je onderzoeksgebied verder kunnen afbakenen. Immers, welk 'dagelijks leven' gaan jullie gebruiken? Het dagelijks leven van de nederlanders? Of juist van de mensen in Peru? Er zitten hier verschillen in en is mogelijk niet allebei interessant om uit te zoeken.
Voorbeeld is bijvoorbeeld; Wat voor invloed heeft de haven van Rotterdam? en Wat voor invloed heeft de haven van Rotterdam op de economie? En; wat voor invloed heeft de haven van Rotterdam op de Nederlandse economie? Bedenk zelf welke vorm het beste is voor een mogelijk onderzoek; welke is specifieker dan de ander?
Ditzelfde geldt voor de 'eeuwenoude kennis'. In het natuurkunde onderdeel gaan jullie in op aardbevingsbestendig bouwen. Vrij specifiek, wat overigens erg goed is. Jullie hoofdvraag duidt op onderzoek over ALLES dat bekend is over de bewoners van Machu Pichu. Dat is te breed. Probeer hier een afweging in te maken.Dan de deelvragen; kijk hier nog eens goed naar. Denk aan een interessante opbouw. Nu staat er veel dubbele informatie in; niet nodig.
Voor de natuurkunde; wat is een aardbeving/welke maatregelen troffen de mensen uit machu pichu/wat kunnen wij hier van leren. Op deze manier trek je een mooie lijn door het verslag. Vraag jezelf af; wat is een mogelijk antwoord van de hoofdvraag en welke deelvragen hebben wij hiervoor nodig. En denk aan een goede formulering; een vraag als 'Wordt het slapper' is natuurlijk niet erg formeel.'De geschiedenis' is nu ook nog te breed. Wat zouden jullie allemaal kunnen antwoorden op de vraag 'wat is de geschiedenis?' Te breed nog. Maak dit specifieker. Houd de aardbeving hierbij in het achterhoofd. Dan wordt het een mooi geheel (tenzij het niet erg is dat jullie allebei een andere kant opgaan in het onderzoek natuurlijk)
Wat betreft een onderzoek voor de natuurkunde. Op het Science Center hebben ze een aardbevingslab, daar zou je een kijkje kunnen nemen.
Tot zover. Kunnen jullie een beetje vooruit?
Ik hoor het graag.
Gr.
Noor -
Onze andere gebruikersnaam werkt op de een of andere manier niet meer..
Dus bij deze willen we je heel erg bedanken voor je reactie Noor! Je hebt gelijk dat we wat specifieker moeten zijn. Daar zijn we nu mee bezig. Maar heb je misschien ook nog enig idee hoe we het natuurkundig experiment kunnen uitvoeren? En hoe we aan meer informatie kunnen komen over de bouwstijlen in Machu Picchu?We weten wel dat hun gebouwen daar werden gebouwd zonder cement maar zo dat de stenen in elkaar pasten en dat het zo stevig overeind bleef staan ondanks de aardbevingen. Ook dachten we eraan om dus verschillende materialen te testen die beschikbaar waren in die tijd want anders wordt het te breed als we alle materialen moeten testen. Maar enig idee hoe we dat kunnen doen en de schade om het flatgebouw zelf dan? en hoe kunnen we de grond testen?
omdat we dit nog niet helemaal weten heeft onze docent nog twijfels over ons praktisch deel van het pws.
Hopelijk kun je ons hiermee helpen!
Groetjes
-
Hallo Noor!
Sorry voor de late reactie, (Door zomervakantie) Maar we zijn nu weer druk bezig met ons profielwerkstuk. We zijn bijna helemaal klaar met het theoretische gedeelte En nu moeten we ons onderzoek nog uitvoeren.
We hebben ervoor gekozen om de schaalmodelen te doen en flatgebouw te bouwen. Maar voor we beginnen met bouwen moeten we weten waar we ze op gaan testen. hoe gaat de simulator in zijn werking? Waar moeten we rekeningen mee houden? En gaan de krachten via de schaal van richter? Want dan moeten we ook onderzoeken hoe die in elkaar zit,
Alvast bedankt!
Groetjes Hibbe en Fleur
-
Ha,
Een experiment is, zoals ik al eerder noemde, met verschillende constructies het aardbevinglab in van het Science Center. Door een trillende grond worden op deze manier de gebouwen omgeschud. Welke constructie past hier dan het beste bij? Je kunt bijvoorbeeld in de proef aantonen dat gebouwen van meer lagen, vatbaarder zijn voor schade dan laagbouw. In een berekening kun je dit proberen te bewijzen. Of misschien kunnen jullie wel een verschil ontdekken tussen loszittende onderdelen en vastgeschroefde onderdelen. Welke neemt meer trillingen op? En welke constructie blijkt uiteindelijk, ondanks de trillingen, beter te blijven staan.
Je kunt ook specifieker naar materialen kijken. Verschillende muurtjes bouwen van hout, baksteen, klei - ontdekken welke het sterkst is.
Meer informatie over de bouwstijlen van Machu Picchu vraagt om goede zoektermen. Hebben jullie het al in het engels geprobeerd?
Het is goed dat jullie al proberen te convergeren wat betreft onderwerpkeuze. Maar het kan nog sterker. Bij verschillende materialen, waar moet ik dan aan denken? Doelen jullie op hout/klei/staal of verschillende soorten mortel. Benoem dit steeds voor jezelf. Kies je misschien alleen voor de constructie? En wat bedoelen jullie met 'hoe kunnen we de grond testen'?
Hebben jullie het stappenplan op onze site al n keer gevolgd? Misschien geeft dit een fijne houvast.
Tot zover.
Succes!
Gr,
Noor -
Hallo noor,
We wonen in Veendam (Groningen) Dus het is zo'n 4 uur reizen voor ons als we naar delft willen. Dat kan natuurlijk wel een keertje maar zo even snel een bezoekje gaat niet lukken. We willen graag de krachten van de aardbevingen weten zodat we die kunnen toepassen op onze ontwerepen. want we werken met kleine modellen en werken dan dus met schaalverhoudingen. Kan het wel dat we een kleine seismograaf bij de simulator zetten om te weten welke kracht er wordt uitwerkt op de gebouwtjes?
En heb je ook enig idee hoe we de gebouwen aan de grond kunnen bevestigen?
Groetjes
-
Hoi Hibbe en Fleur,
Waar komen jullie vandaan? Misschien is het een idee om eens een kijkje te gaan nemen in het Science Center, dan kunnen jullie zelf uitvogelen wat voor jullie een goede opbouw van het experiment is. Al eerder postte ik een filmpje waarop het lab kort te zien is. Het is in eerste instantie geen lab voor zeer precieze metingen, het is een vereenvoudigde weergave van de werkelijkheid. Precieze schaal van richter mist helaas. Er zitten wel drie standen op. Welke dat precies zijn, weet ik zo niet.
Focussen jullie je op verschillende bouwwijzes? Dan kun je met de verschillende ontwerpen laten zien, welke gevoeliger is voor beving dan de ander. Of leggen jullie echt de nadruk op Richter? In dat geval is het lab mogelijk niet geschikt.
Ik hoor graag van jullie.
Groet,
Noor -
Bedankt voor je antwoord! Ik zie het nu pas
Is het ook mogelijk om zelf alvast een model te bouwen en die mee te nemen om te testen?
En we dachten eraan om over een week of twee dat te doen. Moeten we daar ook een afspraak voor maken ?Groetjes
-
Hoi,
Jullie vraag heb ik vanuit de mail toch maar even op het forum gezet. Zo kunnen mogelijk anderen hier ook nog informatie uit halen. Hopelijk lukt het jullie nu wel te reageren op deze post.
Hebben jullie dit filmpje al bekeken? Het is een particuliere opname, maar laat wel zien hoe het de vloer werkt. Deze schuift heen en- weer.
In principe is het de bedoeling dat jullie met het aanwezig materiaal verschillende hoogbouwmodellen bouwen. Deze kun je dan testen. De gebouwen staan los op de grond, maar kun je verstevigen met zandzakken. Als jullie n seismograaf hebben, zouden jullie deze kunnen gebruiken. Het experiment zal een indicatie geven van wat een juiste opbouw is van van een gebouw. Het is helaas niet direct om te zetten naar de werkelijkheid. Daar zijn de materialen helaas niet secuur genoeg voor.
Is dit voldoende informatie? Of hebben jullie meer nodig.
Groet,
Noor -
ps. Zijn er nog kosten verbonden aan het gebruik maken van de simulator?
Groetjes
-
Hallo Noor!
Kunnen we volgende week op donderdagcohtend 16 Oktober komen? Dan nemen we onze eigen huisjes mee die we deze week in elkaar zetten. We nemen ook een camera mee om het te filmen als dat goed is. En nog een vraagje... Hebben jullie ook een mini GPS die we aan de huisjes kunnen hangen? Dan kunnen we precies de verschuiving van de huisjes zien. We waren deze week naar de Hanze Hogeschool en daar adviseerde de docent ons dat dat we handig kon zijn.
Groetjes!
Hibbe en Fleur -
Hela,
Jullie kunnen denk ik wel een eigen model meenemen, maar of dat naar jullie zin werkt kan ik dan niet met zekerheid zeggen. Wanneer het model te licht is bijvoorbeeld, werkt de proef niet. Ik zou adviseren gewoon de materialen van daar te gebruiken.
Daarnaast; laat even weten wanneer jullie van plan zijn te komen. Ik krijg het helaas niet voor elkaar de ruimte speciaal voor jullie af te schrijven dus er zullen ook andere mensen tegelijkertijd gebruik van kunnen maken. Zorg dus dat je doordeweeks op n rustige ochtend komt zodat er weinig ander volk in het museum is. Laat maar weten, dan mail ik wel even met het museum heen- en weer.
Gr,
Noor -
Ha Hibbe en Fleur,
Wat betreft GPS, kun je dat niet met je telefoon doen? Er zijn heel wat apps tegenwoordig die over dit soort slimmigheden beschikken. De 16e van oktober valt in de herfstvakantie. Natuurlijk mogen jullie langskomen, maar houd rekening met meer drukte dan normaal. Wat betreft de kosten - daar mail ik jullie even over.
Groet,
Noor