Pws quantummechanica
-
Hi Maarten,
Heb je enig idee wat voor experiment je leraar bedoelt? Het zou leuk zijn als het kan, maar ik zou zelf niet weten op welke manier hij zou willen dat je dit zelf bouwt! Ik ben benieuwd
Groet Coco -
Hallo Coco,
We hadden nog niet een specifiek experiment bedacht, maar ik zat zelf een beetje te denken aan het Stern-Gerlach experiment. Ik zal het er volgende week even met over hebben, en wat de mogelijkheden zijn.
Groet,
Maarten -
Dag Maarten, Heb je het nog overlegd met je docent?
Groet Coco -
Hallo Coco,
Ik heb overleg gehad met mijn docent en het Stern Gerlach experiment is te lastig om voor mijzelf uit te voeren, helaas. Hij heeft wel als tip gegeven om iets met de polarisatie van licht te doen, dus daar ga ik even over nadenken.
Groet,
Maarten -
Hi Maarten,
Wat vrij makkelijk te maken is, is een experiment waarbij je door de spanning over verschillende kleuren LEDs te meten, kunt berekenen wat de golflengte (en energie) van de fotonen is die de LEDs uitzenden. LEDs werken namelijk ook met het foto-elektrisch effect. We zouden hier eens over kunnen bellen.
Groet Coco -
Hoi Coco,
Is er ook een manier om dit experiment met licht polarisatie te verbinden, zodat ik er wellicht nog iets bij kan doen. Of zou ik het werkstuk ook kunnen uitbreiden door zelf een LED te maken die van kleur kan veranderen door een veranderende spanning?
Een keer bellen is misschien ook wel handig.
Groet,
Maarten -
Hey @Maartensmeenge, Coco is op dit moment op vakantie. Ze is begin september weer terug!
Groetjes, Cian
-
Hi Maarten,
Wat bedoel je precies met licht polarisatie verbinden? En heb je al nadeacht over hoe je zelf een LED zou willen maken?
Groeten Coco
-
Hallo Coco,
Ik heb besloten om mijn profielwerkstuk toch te veranderen. Ik ga nu iets maken met arduino. Toch bedankt voor je hulp.
Groet,
Maarten -
@maartensmeenge Heel veel succes!