In hoeverre is er verschil tussen de werking van probiotica in zuiveldrankjes en probiotica in pillen?
-
hoi ik ben Femke. Ik ben mijn pws aan het doen over probiotica voor scheikunde. Ik wou weten of probiotica in zuiveldrankjes hetzelfde effect hebben op het lichaam als probiotica in pillen. Ik vond het lastig om daarbij een experiment te vinden. Zouden jullie me misschien daarbij kunnen helpen?
Alvast bedankt!!
Met vriendelijke groet,
Femke -
Hoi @femkesucre,
Dat kan zeker! Heb je al een hoofdvraag en deelvraag? Dan is het namelijk makkelijker om op basis daarvan een proef te bedenken.
Groetjes,
Lisa
-
Top!
De hoofdvraag die ik in gedachte had is: In hoeverre is er verschil tussen de werking van probiotica in zuiveldrankjes en probiotica in pillen?
En mijn deelvragen zijn:
Wat is probiotica?
Welke soorten probiotica zijn er ?
Waar kun je probiotica vinden?
Welke factoren zijn van invloed op de werking van probiotica?
Ik hoop dat mijn vragen goed zijn, anders zou ik ze nog kunnen aanpassen? -
Ha @femkesucre,
Excuses voor het late antwoord. Ik heb wellicht iets gevonden wat leuk is om te doen! Op de site van micropia staat onderaan een uitgebreid experiment met de titel "drie proefjes met probiotica". Misschien is dit wel een goede opzet of kan je hieruit inspiratie halen. Mocht je nog vragen hebben dan hoor ik het graag. :)
Groetjes,
Lisa
-
Hoi!
Geen probleem, hartstikke bedankt voor de informatie. Ik had wel een paar vraagjes. In mijn experiment wil ik als het kan de probiotica in pillen vergelijken met probiotica in zuiveldrankjes. Is het ook mogelijk om bacterien te kweken met probiotica in pilvorm? Verder zou ik willen kijken of ze allebei tegen maagzuur kunnen. Zou ik hiervoor zoutzuur kunnen gebruiken? Of is het ph van zoutzuur te laag?
Groetjes,
Femke -
Hoi @femkesucre,
In theorie moet het mogelijk zijn om levende micro-organismen op te kweken, echter is dit wel een hele klus. Zo moet je namelijk weten met welke soort(en) bacterie(ën) je te maken hebt en onder welke omstandigheden ze groeien. Als je wil onderzoeken of ze tegen maagzuur kunnen zou je eigenlijk het beste een proefje kunnen opstellen aan de hand van de pH van maagzuur. Je kan uiteraard niet écht maagzuur nabootsen, maar je gaat de pH van maagzuur namaken. Om een juiste conclusie hieruit te kunnen trekken raad ik je aan om dus voor het effect van de pH van maagzuur te kiezen, dan kan je namelijk alle zuren met dezelfde pH gebruiken (mits dat veilig kan uiteraard ;)).
Groetjes,
Lisa