Aspirine synthese
-
Hoi hoi,
Wij doen ons pws over aspirine en zijn momenteel bezig met het synthetiseren van acetylsalicylzuur uit wilgenbast. Het lijkt ons leuk en interessant om onze uitkomst te onderzoeken met een massa spectrometer. Zo kunnen we kijken of er daadwerkelijk acetylsalicylzuur is gevormd en of er veel vervuiling zit in ons resultaat. Zou het mogelijk zijn om dit bij jullie te doen?We horen graag van jullie!
Veerle, Annemijn en Marleen -
Beste @Veerle-de-Vocht,
Het klopt inderdaad dat je de zuiverheid kan analyseren met behulp van een massaspectrometer, echter hebben wij helaas de capaciteit op het moment niet om dit aan jullie te bieden.
Is er nog iets anders waar ik jullie mee kan helpen? Zo ja, dan hoor ik het graag.
Groetjes,
Lisa
-
Hoi Lisa,
Nog bedankt voor je bericht, jammer dat het niet kan. We hebben wel nog een vraagje waar je ons hopelijk mee zou kunnen helpen.
Bij de synthese van salicine naar salicylzuur, laten we salicine eerst reageren met natronloog waardoor de glucose groep wordt vervangen door een natrium. Dan voegen we zoutzuur toe om de natrium weer te vervangen door een waterstof. Maar weet jij misschien hoe we van de OH-groep naar een zuurgroep kunnen?Alvast bedankt!
Annemijn, Marleen en Veerle
-
Hoi @Veerle-de-Vocht,
Na het lezen van wat artikelen ben ik op het volgende gekomen: in figuur 1 van dit artikel staat dat de stap van het salicyl alcohol (stof met de OH-groep) naar salicylzuur via oxidatie gaat. Verderop in het artikel staat dat salicylzuur verkregen kan worden uit een reactie van meneer Kolbe. Deze reactie heet de Kolbe-Schmitt reactie en kan je hier terugvinden. Als het goed is kan je hieruit halen welke stoffen je zou moeten toevoegen om tot salicylzuur te komen :).
Hopelijk kunnen jullie hiermee verder.
Groetjes,
Lisa