Alternatieve reiniging zwembadwater
-
Goedendag,
Wij onderzoeken of er een alternatieve reiniging van zwembadwater mogelijk is; dus het vervangen van bleekwater in zwembadwater.
Als alternatieven hadden wij het volgende bedacht:
-Groene zeep
-Citroensap
-Bleekwater (ter vergelijking)
-Zand
-UV licht
-Koper/zilverionisatie, met elektrolyse + spanningsbron
-Gestabiliseerd waterstofperoxide
-PlantenWe weten alleen niet hoe wij dit moeten testen. Als idee hadden wij:
We wilden een proef doen met twee verschillende petrischaaltjes per proefje. Deze bevatten beiden gedestilleerd water. Aan beiden werd dan vuil toegevoegd. Vervolgens wilden we aan één petrischaal een desinfectiemiddel toevoegen. Een paar dagen later wilden we dan onder de microscoop bekijken wat het verschil tussen beide petrischaaltjes was.
Helaas zijn de microscopen op school hier niet geschikt voor. Deze vergroten niet ver genoeg in.
De afgelopen week hebben we nagedacht over een andere proef. Hier zijn wij niet uitgekomen. Hebben jullie misschien één of meer ideeën voor een proef die wij hierbij uit kunnen voeren?
Met vriendelijke groet,
Ruben
-
Ha @RubenV,
Ik denk dat jullie al goed op weg zijn met het bedenken van een proef, ik hoop dat ik jullie een stukje in de goede richting kan helpen :).
Ten eerste lijkt het me heel belangrijk om je goed af te vragen en te onderzoeken wat voor "viezigheid" er in een zwembad zit en waarom het desbetreffende schoonmaakmiddel wordt gebruikt om schoon te maken. Waaruit bestaat dit schoonmaakmiddel precies en wat doen alle bestandsdelen? Uiteraard hebben buitenzwembaden last van modder, zand, blaadjes etc., maar wat maakt het water nou nog meer zo vies? Als je dit hebt vastgesteld is het veel makkelijker om te bedenken hoe je bijvoorbeeld deze "viezigheid" wil aanpakken en hoe je vervolgens wil meten of het heeft gewerkt of niet.
Hopelijk kunnen jullie nu een stukje verder. Mochten jullie er daarna nog steeds niet uitkomen, plaats dan gerust een berichtje!
Groetjes,
Lisa
-
Super, dankjewel! We gaan er mee aan de slag!