Lichtgevende bacteriën
-
Mijn klasgenoot en ik doen ons profielwerkstuk over luminescerende bacteriën. Wij hebben geprobeerd deze bacteriën zelf te kweken, maar dat lukt niet. Aangezien TU Delft heel veel bezig is met profielwerkstukken en een eigen lab heeft, vroegen wij ons af of jullie luminescerende bacteriën hebben en of wij een bacteriekolonie kunnen krijgen. Als dit mogelijk is, zouden wij de bacteriën dan opgestuurd kunnen krijgen of is het handiger als we dan langskomen? Als we een bacteriekolonie kunnen krijgen, heeft u dan nog tips over hoe we de bacteriën het best in leven kunnen houden?
Als dit niet mogelijk is weet u dan misschien waar we het wel kunnen verkrijgen?
We horen graag snel van u.
Met vriendelijke groet,
Jara
-
Beste @jaraenrowy,
Helaas is het niet mogelijk en ook niet verantwoord om bacteriën op te sturen of aan scholieren mee te geven. Wel zouden we kunnen kijken naar wat voor proef jullie precies willen doen en of dat eventueel mogelijk zou zijn hier in Delft. Wat betreft de bacteriën in leven houden, is het medium wat hier wordt omschreven prima.
Groetjes,
Lisa
-
Beste @lisamelman,
Ik heb de leerlingen die ik begeleid bij het pws over de lichtgevende bacteriën gesproken. Is het mogelijk om een lichtgevende bacteriecultuur naar mij op te sturen? De leerlingen hebben de afgelopen weken geprobeerd zelf een bacteriecultuur te kweken, maar dat is helaas mislukt. Ze willen uiteindelijk kijken of zij een bepaalde ruimte kunnen verlichten met een lamp waarvan het licht wordt geproduceerd door een lichtgevend organisme.
-
Beste @jaraenrowy,
Vanuit veiligheidsprotocollen waar wij ons aan moeten houden is het helaas echt niet mogelijk om de bacteriën op te sturen. Normaliter had ik de leerlingen waarschijnlijk uit kunnen nodigen in Delft, om daar wat experimenten uit te voeren, maar aangezien de omstandigheden gaat dat nu ook niet... Eventueel zou ik hen wel online (via videobellen) wat tips en begeleiding kunnen geven, zodat ze nog een keer de proef kunnen proberen?
Groetjes,
Lisa