Profielwerkstuk: BP Olie Lek
-
Beste Meneer/Mevrouw,
Voor school moeten een collega en ik een profielwerkstuk maken. Wij zijn samen erg geinteresseerd in civiele techniek dus we bedachten om ons onderzoek te doen over het boren naar olie en om precies te zijn over de olieramp in de Golf van Mexico. We willen graag meer weten hierover, want het is een leuk onderwerp en perfect voor een onderzoek omdat het actueel en breed is.
Echter, wij zaten met het probleem dat ondanks je heel veel informatie kan vinden over de BP olie lek, we niet makkelijk op een (simpel) onderzoek kunnen komen die daar dan mee te maken is en waar we een hoofdvraag mee kunnen samenstellen. Onze vraag was dus of we in samenwerking met de TU een onderzoekje konden opstellen om een goede hoofdvraag daar om heen te verzinnen. Want als je natuurkunde als onderwerp kiest is een onderzoek daar belangrijk bij. We vragen dus naar suggesties voor een onderzoek waar ook een goede hoofdvraag bij past en het liefst binnen de TU samen met een contactpersoon.Hopelijk kunt u ons verder helpen.
Alvast bedankt en we hopen op een snel antwoord.
Met Vriendelijke Groeten,
Robert Peuchen en Rick Rietveld
-
Beste Joost,
Bedankt voor je hulp alvast, ik zal nog even wat beter uitleggen wat het probleem is.Wij staan dus nu voor 2 onderwerpen waarvan we er 1 willen gebruiken namelijk de BP olie lek OF de vraag hoe we de moeilijker winbare olie kunnen winnen als het olieboren moeilijker wordt(dus als de olie op raakt hoe we de laatste druppel kunnen winnen) Wij kunnen hier zelf al genoeg vragen over beantwoorden en deelvragen bedenken. Dus dat is het probleem niet. Het hoort er alleen een beetje bij dat je een onderzoekje doet bij een natuurkundig profielwerkstuk en deze kunnen we niet echt verzinnen. Dus de vraag was of iemand iets kon bedenken wat we kunnen verwezenlijken op school of bij de TU, zodat we een proefje kunnen doen over het winnen van olie als de makkelijke winbare olie opraakt. Het is natuurlijk wat leuker om iets praktisch te hebben bij dit onderzoek.
ik hoop dat je ons op weg kan helpen.Groetjes, Robert En Rick
-
beste Robert en Rick,
het is een interessant onderwerp. Zoals jullie zelf ook al zeggen is het erg actueel, wat voor je onderzoek zeker praktisch is. Ook is het erg breed. Dit kan het weer lastig maken. Dat je door de bomen het bos niet meer ziet. Hierdoor is het inderdaad lastig om een onderzoek en een hoofdvraag te kunnen bedenken.
Ik kan jullie hier goed bij helpen. Echter ben ik dan wel benieuwd naar wat jullie graag willen doen. Zijn jullie geïnteresseerd in een literatuuronderzoek, of willen jullie graag iets praktisch erbij doen?
Als jullie dit weten, kan je gaan kijken wat je wilt onderzoeken. Omdat het een redelijk breed onderwerp is moet jullie onderzoek dus goed ingekaderd worden. Je kan dan denken aan de volgende onderwerpen:
- oorzaak
- wat is er misgegaan
- had dit voorkomen kunnen worden
- enz....
- oplossing
- mogelijkheden
- geprobeerde opties, waarom wel of niet gelukt
- enz....
- schade aan de omgeving
Zoals jullie zien kan er erg veel. Zouden jullie aan kunnen geven welke richting jullie in willen. Dan kunnen we aan de slag om een goed onderzoek neer te zetten.
Wat je als literatuuronderzoekje vooral alvast kan doen is kijken in oude krantenartikelen. Een collega van mij zei dat er in de NRC next laatst een goed artikel stond waar alles goed uitgelegd stond. Ik kan zelf nog niet inloggen op de NRC site, maar als 1 van jullie thuis de NRC heeft, kunnen jullie daar even zoeken, of misschien via school.
graag hoor ik van jullie en dan kunnen we er verder mee gaan.
met vriendelijke groet,
Joost Willems -
beste Robert en Rick,
Dit maakt het inderdaad iets duidelijker. Nu ben ik eigenlijk wel benieuwd naar wat jullie vragen zijn, dan kunnen we vervolgens kijken wat voor onderzoekje erbij past. Het zou natuurlijk raar zijn om zomaar een onderzoek te doen.
Wat denk ik wel leuk is, om een boring op schaal te doen. Dan zou je als pijp bijvoorbeeld wat rietjes kunnen gebruiken. Ik weet natuurlijk niet of dit overeenkomt met jullie vragen. Laat maar weten, dan ga ik met jullie meedenken.
met vriendelijke groet,
Joost -
beste Robert en Rick,
Dit maakt het inderdaad iets duidelijker. Nu ben ik eigenlijk wel benieuwd naar wat jullie vragen zijn, dan kunnen we vervolgens kijken wat voor onderzoekje erbij past. Het zou natuurlijk raar zijn om zomaar een onderzoek te doen.
Wat denk ik wel leuk is, om een boring op schaal te doen. Dan zou je als pijp bijvoorbeeld wat rietjes kunnen gebruiken. Ik weet natuurlijk niet of dit overeenkomt met jullie vragen. Laat maar weten, dan ga ik met jullie meedenken.
met vriendelijke groet,
Joost -
beste joost,
we zullen hier goed over nadenken en je daarna wat deelvragen en hoofdvragen geven maar denk maar alvast aan het volgende:
-Hoe wordt er nu voornamelijk olie uit de grond gehaald? (boorplatformen, jaknikkers)
-Welke methodes zijn er om moeilijk winbare olie uit de grond te halen?(SAGD, ET-DSP,Toe to Heal air injection etc.)deze methodes uitleggen worden ook deelvragen.
-Hoe gaat het verder in de toekomst? (met geld en alternatieve energieopwekkers)
-Hoe werkt een boorplatform, jaknikker?
-Bp olie lek: hoe kunnen we dit voorkomen of hoe kunnen we dit het beste opruimen.Zelf denk ik dat we toch kiezen voor het onderwerp over het winnen van moeilijk winbare olie en hier willen we een onderzoek over doen. Hopelijk kun je ons op weg helpen.
Groetjes Robert en Rick
-
Robert en Rick,
als ik het zo een beetje doorkijk, denk ik dat je bij de eerste twee vragen wel een schaalmodel kan maken. Hoe je dat precies uitvoert, moeten we dan nog even over nadenken. Ditzelfde geldt voor de vierde vraag.
Voor de derde vraag kan je een literatuuronderzoek doen en op schaal energie opwekken met een gekozen alternatieve methode. Hier heb ik ook nog wel wat informatie over als jullie dat graag willen.
Over het olielek opruimen, kan je ook op kleine schaal zelf nadoen, dat is een kwestie van olie in een bak met water leggen en kijken hoe je het kan scheiden.
als jullie iets kiezen, help ik jullie graag met het uitvoeren en nadenken over hoe we het gaan doen.
met vriendelijke groet,
Joost -
Beste joost,
Dit zijn wel goeie ideen bijvoorbeeld het op schaal namaken van de methodes die er zijn of moeten komen. Het enige is dat het handig zou zijn een onderzoek te hebben met een vraag, resultaten voor in een tabel en een conclusie, hoe zouden we dat voor elkaar moeten krijgen? Dat is dus het lastige een concreet onderzoek maken.
Groetjes Robert en Rick
-
bij de derde vraag over alternatieve energiebronnen, daar kan je zeker onderzoek mee doen. Wanneer bijvoorbeeld windmolens genoeg energie opwekken, zodat ze als alternatief kunnen dienen voor olie.
bij het opruimen van de olie, kan je ook kijken naar wat voor methoden het beste werken. Welke zijn het eenvoudigst en welke gaan lastiger (nog niet echt concreet natuurlijk)
En bij een boring op schaal is het wel interessant om eventueel verschillende technieken te bekijken. En misschien is het ook wel leuk om te kijken of je energie kan meten die het kost om olie naar boven te halen. Verschillende dieptes van olie te testen bijvoorbeeld. Daar kan je wel wat mee op zich.
denken jullie dat je hier iets mee kan? Ik zal nog wel even blijven nadenken of ik nog meer dingen kan bedenken. Ik zal het ook wel even aan studiegenootjes van mij vragen.
met vriendelijke groet,
Joost -
Goede ideen joost!
We zullen het er met de TOA over hebben!Groetjes Robert en Rick
-
succes ermee.
Mochten jullie nog vragen hebben, dan hoor ik het graag.
groetjes,
Joost -
Beste Joost,
We hebben nu drie ideen naar aanleiding van de samenwerking tussen de TU en Shell. Door CO2 injectie willen ze de druk in de grond verhogen waardoor olie makkelijker naar boven komt. Dit is natuurlijk een leuk onderwerp want het gaat ook het broeikaseffect tegen. Wij hebben dus 3 dingen bedacht:
-Een CO2 schaalmodel te maken en meten met bubbeltjes water.(dus co2 buiten en in het water meten, en daar wat berekeningen t.o.v. de grond te maken?)
-De meet en regel technieken bekijken en zelf wat grondmetingen doen om olievelden op te sporen(Dit lijkt ons het handigst en het leukst, wat lijkt jou het beste!)
-Zelf een seismograaf bouwen en gebruiken.Graag hier je mening over wat handig is en wat misschien te doen is bij de TU in een natuurkundig opzicht want we vinden het wel erg lastig de natuurkundige kant te vinden in dit ow. De literaire kant is goed op weg maar met deze ideen kunnen we mischien een onderzoek opzetten. Hopelijk kun je ons helpen terwijl wij contact maken met shell.
Groetjes Robert en Rick
-
beste Robert en Rick,
wat jullie hier op papier zetten is nog behoorlijk vaag. Ik zie nog niet hoe jullie een CO2-schaalmodel gaan bouwen ( is dat een apparaat dat co2 de grond in pompt of is het iets anders?
De tweede optie vroeg ik me af waar jullie de meet en regeltechnieken van willen bekijken. Dit is nog vrij breed en vervolgens willen jullie olievelden opsporen. Nu lijkt me dat in Nederland een lastige opgave.
De derde optie. Zelf bouwen van een seismograaf is absoluut een goede optie en goed haalbaar. Hier staan op internet een aantal handleidingen voor en wat relatief eenvoudig uitvoerbare experimenten.
Ik ben benieuwd wat ze bij Shell zeggen.
Als jullie de ideeën wat concreter kunnen maken kan ik denk ik beter zeggen wat reëel is en wat mogelijk is. Tot nu toe lijkt me die derde het best, maar ik weet ook niet wat het beste aansluit bij jullie theoretische onderzoek?
ik hoor graag weer van jullie.
met vriendelijke groet,
Joost Willems