Optimaliseren van inductie spanning
-
Beste TU Delft PWS,
Ik ben Sven Davids en zit in 5 havo op het Comenius College. Ik wil mijn PWS gaan houden over het verbeteren/optimaliseren van inductie spanning. Bij mijn PWS moet ik uiteraard een proef doen, hier loop ik vast... Ik heb al heel veel research gedaan naar andere onderzoeken/proeven van het verbeteren van de inductie spanning. Alleen het probleem is dat ik het erg moeilijk vind om een goede proef te verzinnen die haalbaar is om uit te voeren en die ook toegevoegde waarde zal hebben aan mijn onderzoeksvraag.
Inmiddels heb ik al veel onderzoek gedaan naar hoe zo'n inductie spanning in zijn werking gaat. Ik heb uiteraard de formule:( Uind = -N * dΦ / dt ) gevonden en heb hier uitgeleid dat ik de Φ moet verhogen, de -N moet verhogen of de dt moet verkleinen. Ik dacht door als ik eerst dit uit ga zoeken dat ik vanzelf bij een factor uit zou komen die invloed zal hebben op de uiteindelijke inductie spanning. Zodat ik uiteindelijk via die factor een proef kan gaan doen en daadwerkelijk een hogere spanning bijvoorbeeld eruit zien komen.
Ik zat zelf te denken om de variabele Temperatuur hier een rol in te laten spelen, maar ik weet niet of dit wel haalbaar is en toegevoegde waarde heeft.
Mijn vraag aan jullie is dus:
Hebben jullie misschien een idee wat voor proef ik bij mijn PWS zou kunnen opstellen die mijn helpt tot het antwoord van mijn onderzoeksvraag?Hopelijk kunnen jullie hier iets mee.
Alvast erg bedankt,
Mvg,
Sven Davids -
Hoi Sven!
Zoals je zegt hangt de inductie spanning af van het aantal windingen en de fluxverandering. Ik zou daarom beginnen die te varieren! Dus het aantal windingen, of de snelheid waarmee je de flux verandert (een magneet sneller of langzamer door een spoel laten vallen bijvoorbeeld). Helpt dit jou?
Groetjes Coco