PWS ondergronds bouwen
-
Hoi,
Ik & mijn klasgenoot maken onze PWS over het onderwerp ondergronds bouwen. Ik had aan jullie de vraag of jullie een model voor ons konden ontwerpen (een experiment) over het omleiden van water om een bouwput heen. uit dit natuurkundig experiment moeten o.a. de vragen welke krachten er spelen tijdens het omleiden van het water op de bouwput? Door welke lagen er water niet doorgaat & de verschillende fases van ondergrondsbouwen (hoe het water in bedwang wordt gehouden). We moeten minimaal 1 natuurkundig experiment hebben gedaan voor ons PWS & zouden graag hulp van jullie willen vragen. Het PWS moet 17 maart gepresenteerd worden voor de klas. (als het mogelijk is zouden we graag ook voor de klas met het model willen aantonen hoe water in bedwang gehouden kan worden en door welke lagen het wel of niet heen gaat.)
-
beste Nitien,
het is een leuk onderwerp om te kijken naar hoe het water stroomt om een bouwput en wat de verschillende alternatieven zijn om water om te leiden. Ook kan ik jullie wel helpen bij het maken van een model. Echter zullen jullie die zelf moeten maken.
Voordat jullie hieraan gaan beginnen moeten jullie jezelf een paar vragen stellen, waar ik ook antwoord op nodig heb om jullie verder te kunnen helpen.
wat zijn de afmetingen van de bouwput (lengte breedte diepte)
waar is deze van gemaakt?
wat voor grondlagen ligt deze put in?wat voor omleiding systemen zijn er?
Wat zijn de voor en nadelen van deze systemen?Met dit soort vragen kan je kijken wat voor systeem er geschikt is. Hier kan ik nu uiteraard niet echt antwoord op geven, aangezien ik niks weet over de bouwput. Als jullie eerst naar deze vragen gaan kijken, komen jullie vast al een stuk verder. Mochten jullie dan nog vragen hebben of ergens niet uit komen lijkt het me leuk om jullie te helpen.
succes en groetjes,
Joost -
Sorry voor mijn late reactie, ik dacht dat ik gemaild zou worden wanneer er een reactie op mijn topic zou zijn.
Bouwput van 4x5x10 (meter)
gemaakt van beton
lagen klei & zanddrainage
-
we hebben een kleine aanpassing gedaan, we zullen de noord/zuidlijn als rode draad gebruiken. We willen graag de krachten vinden die plaats vinden binnen de bouwput (natuurlijk dan da wat eenvoudigere krachten: normaalkracht zwaartekracht, maar ook het grondwater dat onder de bouwput stroomt die dan word omgeleid om te voorkomen dat de bouwput vol loopt.) Kunt u misschien een aantal suggesties; welke krachten spelen nog meer een rol binnen een bouwput? en wat is nou eigenlijk de kracht van het grondwater op de bouwput? (ik heb het dan over bijvoorbeeld: iemand in een bouwput graaft iets te ver door en komt door daar in een watervoerend pakket die normaal zou worden omgeleid door bemaling, wat is de kracht van het watervoerend pakket op de bouwput?)
-
beste Nitien,
hoever zijn jullie op dit moment? Loopt er een beekje dat je het water moet omleiden, of is het puur het grondwater wat niet in de bouwput mag komen?
hoor het wel.
met vriendelijke groet,
Joost -
Beste Nitien,
het water wordt lang niet altijd weggemalen. Soms wel, soms niet. Nu weet ik niet specifiek hoe dat zit bij de NZ-lijn, maar je hebt natuurlijk verschillende krachten. Op de zijkanten:
- druk van de grond op de damwand
- druk van het water op de damwand
- stempels in de kuip
Deze twee resulteren samen tot een last op de zijkanten van een bouwput die moet worden gecompenseerd, want zoals jullie weten als dat niet gebeurt, zal de damwand of gaan draaien, buigen of verplaatsen (2e wet van newton, F=m*a).
Op de bodem gelden net wat andere krachten:
- krachten van gewichten/voorwerpen die op de bodem (of de bodemvloer) van de bouwput staan
- vloer van de bouwput
- opwaartse kracht van de grond
- opwaartse kracht van het water
Ook deze krachten moeten bij elkaar opgeteld 0 zijn.
Ik hoop dat jullie hier iets aan hebben. Ik kan jullie altijd aan formules helpen.
Tips om ook even te kijken:
http://nl.wikipedia.org/wiki/Bouwkuipmet vriendelijke groet,
Joost