Geluidsschermen voor het orkest



  • Beste TU-Delft

    Wij zijn Laura, Maud, Izabella en Maurits. Wij zijn van het Maris College Belgisch Park in Den Haag. Wij zitten in 6 VWO en hebben voor het vak Onderzoeken en Ontwerpen een opdracht gekregen om geluidsschermen te ontwerpen voor het Rotterdams Philharmonisch Orkest. Deze geluidsschermen wil het orkest tijdens concerten gebruiken om de gehoorschade van de musici te beperken.
    Op dit moment hebben musici erg veel last van geluidsoverlast omdat ze langdurig aan harde geluiden van het orkest worden blootgesteld. Wij hebben vorig jaar al een begin gemaakt aan dit project. Wij hebben verschillende soorten gehoorbescherming onderzocht met behulp van literatuur van het internet. Het orkest heeft aangegeven dat ze graag een geluidsscherm van ons wilden. Wij hebben voor de productie van dit scherm een materiaalonderzoek gedaan naar geluiddempende materialen. Vervolgens hebben wij de materialen met een violist in het orkest getest. Daarnaast hebben we gebruik gemaakt van een standaard die ze al in het orkest gebruikten. In de bijlage staan foto’s van het scherm dat wij hebben ontworpen.
    Wij gaan nu eerst het geluidsscherm maken dat wij vorige jaar hebben ontworpen. Hierna willen wij deze gaan testen en kijken wat er allemaal beter kan qua materialen. Wij zouden graag hulp van jullie krijgen bij het verbeteren van de geluiddemping van ons scherm.
    Wij willen dus graag uw hulp bij het testen van de materialen om het geluid zo goed mogelijk voor de musici te dempen.

    Met vriendelijke groeten,
    Laura, Maud, Izabella, Maurits



  • Hoi Laura, Maud, Izabella en Maurits,

    Wat leuk! Ik zou jullie graag helpen bij jullie project. Waar kan ik jullie nu bij helpen? Misschien kunnen we een keer video bellen om jullie project te bespreken.

    Groetjes Coco



  • Hi Coco,

    Wij hebben morgen, dinsdag 13 oktober, van 9:45 tot 11:30 les. Lukt het om dan te bellen?
    We hebben op dit moment nog geen concrete vragen, maar het lijkt ons wel handig om het project te bespreken.

    Groetjes Maud, Maurits, Izabella en Laura



  • Hoi Maud, Laura, Izabella en Maurits,

    Zullen we een nieuwe afspraak maken? Kunnen jullie tijdens school ook soms, of liever erna?

    Groetjes Coco



  • Hi Coco,

    Wij hebben elke maandag en dinsdag van 9:45 tot 11:30 les. Voor ons zou het rond dit tijdstip het beste uitkomen om te bellen. In de link hieronder hebben wij ons projectplan toegevoegd, hierin staat onze opdracht uitgelegd. Als je wil kan je dit alvast doorlezen.

    Groetjes Maud, Maurits, Izabella en Laura

    https://mariscollege-my.sharepoint.com/:w:/r/personal/bug_mariscollege_nl/_layouts/15/Doc.aspx?sourcedoc={c186e58b-933d-406f-a2b8-36e61f1d43db}&action=edit&wdPid=49105e1d



  • Hoi Maud, Maurits, Izabella en Laura!

    Jullie kunnen je opgeven voor de online brainstormsessies voor technasium groepjes. Ik stuur jullie de link via een prive bericht.
    De dagen dat ik beschikbaar ben zijn 4, 5 en 9 november van 15-16 uur. Vergeet niet je voor een van deze drie momenten op te geven, want anders komen jullie niet met mij, maar een andere expert in gesprek!

    Groeten Coco



  • Hoi Coco,

    Wij hebben ons opgegeven voor de brainstormsessie op woensdag (4 november).

    Groetjes



  • leuk, tot dan!



  • Goedemorgen!

    Wij hebben twee bestaande onderzoeken (die een scherm testen) met elkaar vergeleken en onderzocht. zij gebruiken verschillende frequenties bij het testen en wij vroegen ons af of jij wist of er een verklaring is voor de gekozen frequenties.
    Het ene onderzoek gebruikt de frequenties: 125, 250, 500, 1000, 2000, 4000 en 8000 Hz. Dit is dus de hele tijd vermenigvuldigd met 2.
    Het andere onderzoek gebruikt de frequenties: 80 Hz, 100 Hz, 125 Hz, 160 Hz, 200 Hz, 250 Hz, 315 Hz, 400 Hz, 500 Hz, 630 Hz, 800 Hz, 1000 Hz, 1250 Hz, 1600 Hz, 2000 Hz, 2500 Hz, 3150 Hz, 4000 Hz, 5000 Hz, 6300 Hz, 8000 Hz, 10000 Hz, 12500 Hz, 16000 Hz and 20000 Hz . Dit is dan de hele tijd vermenigvuldigd met ongeveer 0,8.

    groetjes



  • Hi Coco,

    In de link hieronder staat de decibelmeter beschreven die wij op school hebben. Dit is de us blaster digital sound level meter 8352. Is deze decibelmeter goed genoeg?
    https://www.bax-shop.be/nl/producten-uit-assortiment/us-blaster-8352-db-meter



  • Hoi!
    Klinkt alsof jullie erg goed bezig zijn! Ik denk dat de decibel meter goed genoeg is voor jullie onderzoek. Wat betreft de frequentie denk ik dat de ene onderzoeksgroep voor een vermenigvuldiging van 0,8 heeft gekozen zodat de meetpunten dichter bij elkaar liggen, en het dus iets nauwkeuriger is. Voor jullie toepassing van de schermen zou ik misschien uitzoeken met welke frequenties het orkest veel speelt, zodat je die kunt meten. Mocht dat ingewikkeld zijn, dan kun je dat misschien op internet opzoeken.
    Succes!



  • Goedemorgen!

    Bedankt voor je reactie! Wij zullen uitzoeken welke frequenties er zijn in het orkest. Wij denken dat het handig is om deze frequenties bij de test met een app die frequenties genereert af te spelen. Lijkt dit jou ook handig?
    Groetjes



  • Yes dat lijkt me een goed idee! Succes!!



  • Hoi Coco,

    Bij dit project moeten wij ook individueel een leerdoel opstellen en hier aan werken. Ik heb als leerdoel een goede testopstelling maken, waarbij er geen variabelen van invloed zijn. Ik vroeg mij af of jij weet welke stappen je moet ondernemen om de variabelen gelijk te houden. Het leek mij belangrijk om eerst onderzoek te doen naar welke variabelen van invloed zijn.

    Groetjes Laura



  • Hoi Laura,

    Kan je iets meer vertellen over de testopstelling en over welke variabelen je gelijk wilt houden? Dan kan ik je beter helpen!

    Groetjes Coco



  • Hoi Coco,

    Een aantal variabelen zijn:
    Akoestiek van de ruimte
    Afstand van het scherm tot de geluidsbron en geluidsmeter
    De hoogte en hardheid van het geluid

    Weet jij misschien nog andere variabelen?

    De testopstellingen die wij hoogstwaarschijnlijk gaan doen staan in de foto hieronder.

    0_1607546576345_6dcf7864-a9f7-4e52-8dc0-764154b7d582.jpg

    Groetjes Laura



  • Hoi Laura,
    dat lijken mij goede variabelen die ook niet moeilijk constant te houden zijn. Belangrijk is steeds in dezelfde ruimte en op dezelfde plek in de ruimte te meten (dit is te doen met bijvoorbeeld een sticker op de grond?) ik zou vooral het scherm en de decibel meter op dezelfde plek houden.

    Voor de toepassing snap ik opstelling 2 niet helemaal. Ik interpreteer de decibel meter als de oren van de persoon uit het orkest, en de geluidsbron als zijn instrument. In de praktijk zou dat voor iemand uit het orkest betekenen dat bij opstelling 2 het scherm achter zijn instrument staat? Dan zijn zijn/haar oren niet beschermd toch? Deze zou ik misschien vervangen door een opstelling waarin je het scherm omdraait, om de geluidsbron heen ipv de decibel meter. Maar misschien hebben jullie zelf hele goede redenen voor opstelling 2! Ik hoop dat je er iets aan hebt.



  • Hi Coco,
    Bedankt voor de tips over de variabelen!
    Ons idee bij opstelling 2 is dat we dan meten hoe zeer het geluid wordt weerkaatst, maar ik snap de verwarring.

    Groetjes



  • Hi Coco,
    Nog een gelukkig nieuw jaar!
    Wij hebben de week voor de kerstvakantie ons geluidsscherm getest in de concertzaal van het Rotterdams Philharmonisch Orkest. Wij hebben de drie tests uitgevoerd die wij al eerder hebben gestuurd. De resultaten die uit onze tests zijn gekomen kunnen wij niet verklaren. Het geluid werd gedempt of juist harder en dit verschilde heel erg per test en frequentie. Weet jij misschien een verklaring voor onze resultaten?

    Groetjes

    Onze resultaten:
    0_1610446027829_Schermafbeelding 2021-01-12 om 11.06.23.png
    0_1610446036133_Schermafbeelding 2021-01-12 om 11.06.35.png 0_1610446042267_Schermafbeelding 2021-01-12 om 11.06.45.png



  • Hi Coco,

    Wij hebben nog een vraag: Waarom dempt schuim lage frequenties niet?

    Groetjes



  • Hoi!
    Allereerst is het zo dat absorptie te maken heeft met de dichtheid van materiaal en met dikte van een materiaal.

    Een dun materiaal kan alleen kleine golflengtes absorberen. De regel is dat minstens 1 keer de golflengte in de dikte van een materiaal moet passen om geabsorbeerd te worden.

    Verder is het zo dat een dichter materiaal (hoge dichtheid) over het algemeen hogere frequenties absorbeert (dus hoge tonen). Schuim heeft juist een lage dichtheid, dus is beter in het absorberen van lage frequenties.

    Verder vind ik jullie resultaten ook moeilijk te verklaren! Kunnen er externe factoren zijn die de resultaten hebben beinvloed? Alleen natuurkundig lukt het mij niet het te verklaren.

    Waren jullie verder tevreden met de praktische inzet van de schermen? Dus is het orkest blij, en hebben ze het idee dat het werkt?

    Groetjes Coco


Aanmelden om te reageren
 

Het lijkt erop dat je verbinding naar Forum verloren is gegaan, wacht even terwijl we de verbinding proberen te herstellen.