Geluidsschermen voor het orkest
-
leuk, tot dan!
-
Goedemorgen!
Wij hebben twee bestaande onderzoeken (die een scherm testen) met elkaar vergeleken en onderzocht. zij gebruiken verschillende frequenties bij het testen en wij vroegen ons af of jij wist of er een verklaring is voor de gekozen frequenties.
Het ene onderzoek gebruikt de frequenties: 125, 250, 500, 1000, 2000, 4000 en 8000 Hz. Dit is dus de hele tijd vermenigvuldigd met 2.
Het andere onderzoek gebruikt de frequenties: 80 Hz, 100 Hz, 125 Hz, 160 Hz, 200 Hz, 250 Hz, 315 Hz, 400 Hz, 500 Hz, 630 Hz, 800 Hz, 1000 Hz, 1250 Hz, 1600 Hz, 2000 Hz, 2500 Hz, 3150 Hz, 4000 Hz, 5000 Hz, 6300 Hz, 8000 Hz, 10000 Hz, 12500 Hz, 16000 Hz and 20000 Hz . Dit is dan de hele tijd vermenigvuldigd met ongeveer 0,8.groetjes
-
Hi Coco,
In de link hieronder staat de decibelmeter beschreven die wij op school hebben. Dit is de us blaster digital sound level meter 8352. Is deze decibelmeter goed genoeg?
https://www.bax-shop.be/nl/producten-uit-assortiment/us-blaster-8352-db-meter -
Hoi!
Klinkt alsof jullie erg goed bezig zijn! Ik denk dat de decibel meter goed genoeg is voor jullie onderzoek. Wat betreft de frequentie denk ik dat de ene onderzoeksgroep voor een vermenigvuldiging van 0,8 heeft gekozen zodat de meetpunten dichter bij elkaar liggen, en het dus iets nauwkeuriger is. Voor jullie toepassing van de schermen zou ik misschien uitzoeken met welke frequenties het orkest veel speelt, zodat je die kunt meten. Mocht dat ingewikkeld zijn, dan kun je dat misschien op internet opzoeken.
Succes! -
Goedemorgen!
Bedankt voor je reactie! Wij zullen uitzoeken welke frequenties er zijn in het orkest. Wij denken dat het handig is om deze frequenties bij de test met een app die frequenties genereert af te spelen. Lijkt dit jou ook handig?
Groetjes -
Yes dat lijkt me een goed idee! Succes!!
-
Hoi Coco,
Bij dit project moeten wij ook individueel een leerdoel opstellen en hier aan werken. Ik heb als leerdoel een goede testopstelling maken, waarbij er geen variabelen van invloed zijn. Ik vroeg mij af of jij weet welke stappen je moet ondernemen om de variabelen gelijk te houden. Het leek mij belangrijk om eerst onderzoek te doen naar welke variabelen van invloed zijn.
Groetjes Laura
-
Hoi Laura,
Kan je iets meer vertellen over de testopstelling en over welke variabelen je gelijk wilt houden? Dan kan ik je beter helpen!
Groetjes Coco
-
Hoi Coco,
Een aantal variabelen zijn:
Akoestiek van de ruimte
Afstand van het scherm tot de geluidsbron en geluidsmeter
De hoogte en hardheid van het geluidWeet jij misschien nog andere variabelen?
De testopstellingen die wij hoogstwaarschijnlijk gaan doen staan in de foto hieronder.
Groetjes Laura
-
Hoi Laura,
dat lijken mij goede variabelen die ook niet moeilijk constant te houden zijn. Belangrijk is steeds in dezelfde ruimte en op dezelfde plek in de ruimte te meten (dit is te doen met bijvoorbeeld een sticker op de grond?) ik zou vooral het scherm en de decibel meter op dezelfde plek houden.Voor de toepassing snap ik opstelling 2 niet helemaal. Ik interpreteer de decibel meter als de oren van de persoon uit het orkest, en de geluidsbron als zijn instrument. In de praktijk zou dat voor iemand uit het orkest betekenen dat bij opstelling 2 het scherm achter zijn instrument staat? Dan zijn zijn/haar oren niet beschermd toch? Deze zou ik misschien vervangen door een opstelling waarin je het scherm omdraait, om de geluidsbron heen ipv de decibel meter. Maar misschien hebben jullie zelf hele goede redenen voor opstelling 2! Ik hoop dat je er iets aan hebt.
-
Hi Coco,
Bedankt voor de tips over de variabelen!
Ons idee bij opstelling 2 is dat we dan meten hoe zeer het geluid wordt weerkaatst, maar ik snap de verwarring.Groetjes
-
Hi Coco,
Nog een gelukkig nieuw jaar!
Wij hebben de week voor de kerstvakantie ons geluidsscherm getest in de concertzaal van het Rotterdams Philharmonisch Orkest. Wij hebben de drie tests uitgevoerd die wij al eerder hebben gestuurd. De resultaten die uit onze tests zijn gekomen kunnen wij niet verklaren. Het geluid werd gedempt of juist harder en dit verschilde heel erg per test en frequentie. Weet jij misschien een verklaring voor onze resultaten?Groetjes
Onze resultaten:
-
Hi Coco,
Wij hebben nog een vraag: Waarom dempt schuim lage frequenties niet?
Groetjes
-
Hoi!
Allereerst is het zo dat absorptie te maken heeft met de dichtheid van materiaal en met dikte van een materiaal.Een dun materiaal kan alleen kleine golflengtes absorberen. De regel is dat minstens 1 keer de golflengte in de dikte van een materiaal moet passen om geabsorbeerd te worden.
Verder is het zo dat een dichter materiaal (hoge dichtheid) over het algemeen hogere frequenties absorbeert (dus hoge tonen). Schuim heeft juist een lage dichtheid, dus is beter in het absorberen van lage frequenties.
Verder vind ik jullie resultaten ook moeilijk te verklaren! Kunnen er externe factoren zijn die de resultaten hebben beinvloed? Alleen natuurkundig lukt het mij niet het te verklaren.
Waren jullie verder tevreden met de praktische inzet van de schermen? Dus is het orkest blij, en hebben ze het idee dat het werkt?
Groetjes Coco
-
Hoi Coco,
Bedankt voor je reactie!Onze natuurkunde docent vertelde dat het mogelijk is dat het hout in het scherm of in het podium is gaan resoneren bij de lage frequenties, waardoor de demping beïnvloed is. Maar dit weten wij niet zeker.
Gemiddelde gezien dempte de schermen wel, maar wij vinden dat het geluid nog niet genoeg gedempt wordt. Wij zijn nu bezig met het maken van een nieuw scherm met handdoeken en een nieuw soort schuim.
Groetjes!
-
Laat me weten hoe het is gegaan! ik ben benieuwd naar het resultaat!
-
Dit bericht is verwijderd! -
Hoi! ik kan het helaas niet openen! Zijn jullie tevreden met de resultaten?
-
Hoi Coco, wij zijn wel tevreden met onze resultaten. We hebben net ons eindverslag ingeleverd en zijn dus klaar met dit project. Als je het leuk vindt kunnen wij ons eindverslag opsturen, zodat je het kan doorlezen.
Groetjes -
Hoi! Wat goed dat jullie klaar zijn! ik stuur mij email in een prive bericht.
Groeten Coco