Pijnstillers
-
Beste @Shar,
Als eerste ben ik benieuwd wat je precies bedoelt met "het effect op bloed". Bedoel je meer wat voor effect het heeft op bijvoorbeeld de bloeddruk, of juist echt wat pijnstillers op cellulair niveau doen in het bloed? Als ik dit weet kan ik je beter helpen. :)
Groetjes,
Lisa
-
Hallo @lisamelman,
Ik wou het effect op cellulair niveau onderzoeken, maar helaas doet onze school geen experimenten met bloed. Dus moet ik opzoek gaan naar een ander experiment. Alleen weet ik niet wat ik nu ga onderzoeken en welke experiment ik hieraan ga koppelen.
Dank u wel voor het snelle reactie! Ik ga nog eerst nadenken over mijn onderzoeksvraag.
Groetjes, Shar -
Hoi @Shar ,
Wat jammer dat je een ander experiment moet zoeken, maar daar komen soms ook juist hele leuke dingen uit! :smile: Mocht je nog inspiratie nodig hebben, dan is paracetamol een veelgevraagd onderwerp op ons forum, dus als je in de zoekbalk paracetamol intypt, krijg je ontzettend veel berichten van mensen die hun PWS ook over dit hadden.
Mocht je nog vragen hebben, dan hoor ik het graag.
Groetjes,
Lisa
-
hallo,
Ik wil nu aspirine gaan bereiden uit wilgenbast. En deze gaan vergelijken met de aspirine die je in de apotheek vindt. Helaas vindt je op internet niet veel of duidelijke synthese van aspirine uit wilgenbast. Hebt u misschien een idee hoe ik dat moet aanpakken?Vriendelijke groetjes,
-
Beste @Shar,
De stof uit wilgenblast die zorgt voor dezelfde effecten als aspirine (ook wel "active ingredient" genoemd), is salicine. Het lichaam zet dit dan om in salicylzuur, wat zorgt voor het ontstekingsremmende effect. Het "active ingredient" van aspirine is acetylsalicylzuur, waar de stof salicylzuur een bouwsteen van is. Ik raad je aan om goed te kijken of je wel echt aspirine wil gaan maken uit wilgenblast, je kan namelijk de actieve stof uit wilgenblast halen en dat vergelijken met aspirine van de apotheek. Wellicht zijn dit en dit artikel handig.
Succes!
Groetjes,
Lisa
-
Hallo,
Ik heb een vraag. Hebben jullie de synthese voor ibuprofen? -
-
Hallo,
ik moet een loopvloeistof hexaan-ethylacetaat-azijnzuur in de verhouding van 4:1:1 maken om mijn aspirine te analyseren met een TLC-plaatje.
Weet u hoe ik de loopvloeistof kan maken in de verhouding 4:1:1?Vriendelijke groetjes
-
Hoi @Shar,
Dat de ratio waarin de stoffen zich verhouden 4:1:1 is, geeft aan dat er in het loopvloeistof 4 delen hexaan, 1 deel ethylacetaat en 1 deel azijnzuur zitten. Het is aan jou om te bepalen hoeveel loopvloeistof je wil maken. Dus stel je wil 600 mL vloeistof maken, dan heb je 400 mL hexaan, 100 mL ethylacetaat en 100 mL azijnzuur. Verder raad ik je aan om bij iedere stof even goed uit te zoeken hoe je er veilig mee moet werken. Dus denk bijvoorbeeld aan vluchtige stoffen waarmee je het beste in een zuurkast kan werken, een veiligheidsbril, handschoenen of bepaalde temperaturen. Ik hoop dat je hiermee aan de slag kunt!
Als je nog vragen hebt hoor ik het wel.
Groetjes,
Lisa
-
Hallo ik heb een vraag. Is de concentratie van de vloeistoffen belangrijk bij een loopvloeistof?
Vriendelijke groeten, Shar
-
Ha @Shar,
Dit is zeker van belang, zoals hierboven genoemd geldt de ratio ook voor het aantal molair. Het is de bedoeling dat bepaalde stoffen op gaan lossen in de loopvloeistof, waar de concentratie van de stof een grote rol in speelt.
Groetjes,
Lisa