Onweer
-
Hoi allemaal,
Ik en 2 andere jongens uit 6vwo houden ons profielwerkstuk over 'onweer'. Wij moeten hiervoor een onderzoek uitvoeren, heeft iemand enig idee voor een onderzoek bij dit onderwerp? Wij zouden hulp graag waarderen:)
mvg,
Max Tanis -
@maxtanis
Hoi Max,heb je al gekeken naar de frequentie van onweer door klimaatverandering en de intensiteit hiervan?
Ik kan jullie wel hulp bieden, alleen verwacht ik wel dat er kritisch gekeken wordt naar het onderwerp. Hebben jullie al bronnen- / literatuuronderzoek gedaan?Groet,
Stijn -
Hoi Stijn,
Nee hebben we nog niet echt gedaan. Wij zijn nu bezig om een onderzoek te verzinnen dat bij dit onderwerp past. Alleen hebben wij hier op school niet alle faciliteiten om onderzoek te doen. Heb jij enig idee wat wij makkelijk zouden kunnen uitvoeren?
Groet,
Max -
@maxtanis
Ha Max,Bedoel je een onderzoek of praktisch deel? Als je nog geen concrete onderzoeksrichting hebt, kun je nog niet van tevoren weten of je wel of niet over de juiste faciliteiten beschikt.
Een praktisch gedeelte met onweer wordt erg lastig. Er bestaat een zogenoemde Tesla coil waarmee bliksem nagebootst kan worden. Echter is dit gevaarlijk en weet ik ook niet of zich deze op de TU bevindt.
Een van de voorgangers van het team had op het forum had aangeraden om naar een plasma lamp te kijken.Met vriendelijke groet,
Stijn -
Een praktisch deel bedoel ik. We hadden misschien een idee om me een slowmo-camera een vonk te volgen en kijken of we daar iets mee zouden kunnen doen.
Wat was het idee met de plasma lamp, dat lijkt ons ook erg interessant.
met vriendelijke groet,
Max -
Dat klinkt als een goed idee, zorg wel dat het in een veilige controleerbare omgeving gebeurt met een expert (docent) erbij.
Wellicht kan je hiernaar kijken en kijken of één van deze demonstraties in jullie onderzoek past.Groeten Stijn