parfum
-
Hallo, ik had een vraagje over mijn profielwerkstuk.
Ik ben met parfum aan de slag gegaan en ik ga proberen te bepalen in welke omstandigheden parfum het beste en langste ruikbaar is. Met variabele als pH temperatuur en soorten stof. Over het pH gedeelte had ik een vraag. Het experiment lukt allemaal maar als het op het verklaren aan komt mis ik wat informatie. Stel bij pH 7 en pH 1 blijft de parfum het langste ruikbaar, hoe kan ik dat dan verklaren. Ik vraag niet om het antwoord direct maar misschien wat bronnen of informatie waaruit ik het antwoord kan halen. En ik zou het heel fijn vinden als iemand mij hier mee zou kunnen helpen.
Sanne de Kroon -
Hey @sanne_dekroon
Ik ben geen scheikunde expert en ook geen parfum expert maar kan je wel helpen door hier wetenschappelijk naar te kijken. Voor je experiment heb je een hypothese opgesteld. Daarin bespreek je je verwachtingen van het experiment. Daar zul je vast wel wat bronnen hebben gevonden die jouw het vermoeden gaven dat pH invloed heeft op hoe lang de parfum ruikbaar is. Als je dat niet hebt, waarom zou je dan de verschillende pH waardes van parfum gaan onderzoeken?
Hiermee heb je dus al een voorgevoel over de invloed van pH. Als dan blijkt dat die invloed er niet is, en pH 7 en pH 1 aan elkaar gelijk staan, klopte dat voorgevoel niet. Op dat moment duik je opnieuw de bronnen in op zoek naar een verklaring. Een makkelijke en een beetje kort door de bocht zou zijn om te zeggen dat pH blijkbaar geen invloed op hoe lang je de parfum ruikt. Het echte antwoord zal uitgebreider zijn.
Als je moeite hebt met het vinden van bronnen raad ik aan om ook eens een keer in het engels te googlen. Daarin heb je vaak meer resultaten.
Groetjes,
Jip