Effect van radioactieve straling op groei van Planten
-
Beste student(en) van TU Delft,
Onze namen zijn Vincent Ribbe en Tom Stoffels en wij zitten in vwo-6 . Wij willen graag onderzoek doen naar de ontwikkeling van planten onder verschillende doses straling. Zo luidt ons onderzoeksplan:
We willen verschillende opstellingen maken. Deze bestaan uit terraria met industrieel gras(dit is genetisch relatief identiek). Deze terraria worden dan blootgesteld aan varierende hoeveelheden radioactieve straling,(behalve de controlegroep die enkel de kosmische achtergrondstraling ondervindt). We meten de lengte van het gras voor en na een periode(hoeft niet zo lang, gras groeit vrij snel) van blootstelling en trekken daar conclusies uit.
Onze vragen voor de TU zijn dus als volgt:
Kunnen jullie ons helpen met het werken met radioactieve straling . Als twee middelbareschoolleerlingen heb je natuurlijk niet de vaardigheden of de bevoegdheid om te werken met zoiets. Ook hebben we spullen nodig zoals een Geigerteller en een bron van radioactiviteit . Hebben jullie nog tips voor het verbeteren van ons onderzoek?Groetjes,
Tom en Vincent
-
Beste Vincent,
Coco, de studente die jouw vraag kan beantwoorden, is deze week nog even met vakantie.
Ze komt zo snel mogelijk bij je terug.Mvg,
-
Hoi Tom en Vincent!
Dat klinkt als een erg interessant onderwerp! Het probleem hiermee is echter wel het werken met radio-actieve stoffen. Ik kan op het Science Center met geen enkele radio-actieve stof werken, vanwege veiligheidsredenen. Dit zal dus met een onderzoeksgroep van de TU Delft moeten, bij de kernreactor. Ik zal voor jullie rondvragen of er een onderzoeksgroep heeft die tijd heeft samenmet jullie een experiment te doen, echter betwijfel ik of er zo veel tijd genomen kan worden als het laten groeien van gras. Ik ga het voor jullie rondvragen, maar ik zeg dat het moeilijk zal worden!
Mochten jullie vragen hebben over jullie onderwerp, of samen willen nadenken over een meer theoretisch onderzoek (dus zonder experiment met radio-actieve stof) dan help ik jullie graag!
Groetjes Coco
-
Hallo Coco,
Beankt voor de reactie. Het spijt ons voor de late reactie. Een technische misstand zorgde ervoor dat wij niet eerder bij dit account konden. Wij vroegen ons af of u al meer had gehoord van het team bij de kernreactor. Ik hoorde dat ze misschien geen tijd hadden voor het groeien van gras. Mijn teamgenoot en ik zijn eventueel bereid om ons onderwerp aan te passen , waardoor dit beter past bij de tijd die zij daar hebben. Zei het niet mogelijk te werken met radio-actieve straling zijn wij heel benieuwd naar eventueel andere ideeën die u heeft( on sschool eist alleen dat wij ook echt iets maken, zoals bijvoorbeeld een onderzoekopstelling.
Met vriendelijke groet,
Vincent Ribbe en Tom Stoffels
-
Hoi Vincent,
Helaas kunnen we met jullie op de TU Delft niet werken met radioactieve stoffen. Ik denk dat jullie moeten nadenken over een alternatieve proef. Ik help graag met meedenken, laten jullie het mij weten als jullie nog vragen hebben?
Groetjes Coco