De buiging van een plank
-
Hallo allemaal,
Wij zijn bezig met een PWS over het buigen van planken met en zonder gaten, en we lopen een beetje vast. We hopen dat iemand ons verder zal kunnen helpen.
Onze onderzoeksvraag is: 'Wat is het verband tussen de plek en de grootte van gaten in een plank en de buigbaarheid van deze plank?
We hebben een aantal masterscripties gevonden die ons kunnen helpen deze vraag te beantwoorden, maar deze zijn echter ver boven ons niveau. Daarom zijn we op zoek naar bronnen die ook voor 5e/6e-klassers te begrijpen zijn. Weten jullie waar we die kunnen vinden?
Ten tweede hebben al gehoord van Bernoulli en Timoshenko en hun formules over het buigen van hout, maar we begrijpen nog niet goed hoe deze formules tot stand zijn gekomen.
Zou iemand ons deze uit kunnen leggen?We hopen dat jullie ons kunnen helpen, en zo ja, dan zullen we onze vragen over de formules die we niet begrijpen wat specifieker verwoorden.
Vriendelijke groeten,
Kevin en Janna uit klas 5 -
@Janna
Hoi Janna en Kevin,Gaaf onderwerp voor jullie PWS, bij de bachelor Civiele Techniek leren we ook veel over doorbuiging van balken en kolommen.
Ik vertel jullie graag wat meer over doorbuiging aan de hand van illustraties. Echter ben ik momenteel op vakantie, dus ik zal jullie het antwoord verschuldigde moeten blijven tot volgende week.Groetjes,
Stijn