LHC PWS
-
Hallo,
Ik ben Alec en ik hou mijn PWS over de Large Hadron Collider. Ik had een vraag over of de magnetische velden worden beïnvloed door de kou dat de elektromagneten naar worden verkoeld in de LHC? Alvast bedanktVriendelijke groet,
Alec -
Hi Alec,
Over het algemeen beinvloedt de temperatuur een magnetisch veld niet per se. In dit geval heb jij het over elektromagneten.
Wat belangrijk je nu te beseffen is, is dat een elektromagneet (wat over het algemeen een grote spoel is) pas magnetisch wordt als je er stroom doorheen laat lopen. Als het goed is ken je van je natuurkundelessen de rechterhand regel en de formule van het magnetische veld opgewekt door een spoel. (Zie hieronder)
Zoals volgt uit de formule, wordt het magneet veld groter als de stroom groter wordt in de spoel.
Voor sommige metalen geldt dat de weerstand WEL afhankelijk is van temperaturen. Koel je jouw elektromagneet (een spoel van metaaldraad) nu, dan zou het kunnen dat de weerstand hoger of lager wordt. Wanneer je dan een even grote spanning aansluit op de elektromagneet, wordt ook de stroom anders, volgens R=U/I.
Dus kort gezegd: het magneetveld is afhankelijk van de stroom door de elektromagneet. Deze stroom kan je uitrekenen met de formule R=U/I. Verandert de R (bijvoorbeeld doordat je de temperatuur verandert), dan verandert je I, en dus ook de sterkte van het magneetveld.
Ik hoop dat ik je heb kunnen helpen! Laat je het weten als je nog vragen hebt?
Groeten Coco -
dank u wel voor het beantwoorden van mijn vraag. Ik heb geen vragen meer.
Vriendelijke groet,
Alec Rispens