PWS Supergeleiding
-
Hoi,
Ik wil mijn profielwerkstuk over het onderwerp Supergeleiding doen en ik wil het volgende onderzoeken: Wat is de hoogste temperatuur die een materiaal (bijv. Aluminium) kan bereiken terwijl het in de supergeleidende staat is door middel van de toevoeging van druk? Ik had een idee om een hele sterke bak te bouwen, waarin ik de druk wil verhogen. Mijn idee was om in deze bak een hydraulische pers te plaatsen die de bak precies afsluit en zo de druk te verhogen, terwijl mijn materiaal heel koud is. Vervolgens kan ik hopelijk resultaten meten en kijken of er weerstand is. Een ander idee om de druk te verhogen was door middel van het gebruik van een compressor. Ik vroeg me af of de TU delft mij hierbij kan helpen en of het een haalbaar experiment zou zijn. Misschien dat ik een aantal dingen moet aanpassen zodat het haalbaar is om op de universiteit uit te voeren. Ik hoor het graag. In ieder geval heel erg bedankt voor het doorlezen!
Groetjes van Inge
-
Hoi Inge,
Leuk dat je je profielwerkstuk over supergeleiding wilt doen. Je hebt wel een erg ingewikkeld experiment uitgekozen. Vooral omdat je de vraag stelt:Wat is de hoogste temperatuur die een materiaal (bijv. Aluminium) kan bereiken terwijl het in de supergeleidende staat is door middel van de toevoeging van druk?
Nu is het vooral moeilijk om de druk dusdanig hoog te krijgen om aluminium op een hogere temperatuur supergeleiden te maken. Bij ons op de TU Delft kan ik dit experiment helaas niet met je uitvoeren vanwege dit probleem. Daarnaast is aluminium pas supergeleidend bij 1,2K. Ik kan op het science center materialen koelen tot 77K, een stuk warmer dus.
Op dit moment kom ik niet direct op een alternatieve proef met een supergeleider. Wel hebben wij op het Science Center en demo van een zweeftreintje, dat zweeft door supergeleidende materialen. Deze zou je eens kunnen komen bekijken en je zou deze ook zelf supergeleidend kunnen maken. Heb je hier interesse in?
Ik ben op dit moment hard aan de slag onze demonstratie uit te breiden. Als ik meer testmogelijkheden weet dan zal ik dit je laten weten, zodat er toch een alternatieve proef mogelijk is met supergeleiders. Als je zelf nog iets leuks bedenkt hoor ik het ook heel graag, dan kunnen we er samen eens naar kijken!
Groetjes Coco
-
Hoi Coco,
Heel erg bedankt voor je reactie! Ik was er al bang voor dat dit te moeilijk zou zijn. Ik ga er nog over nadenken wat ik nu wil gaan doen en of de demo misschien iets voor mij is.
Groetjes van Inge
-
Leuk! als het leuk lijkt kan je naar de PWS middag komen! groetjes Coco
-
Hoi Coco,
Ik zou nog steeds iets willen doen met druk en weerstand. Daarom vroeg ik me af of er bij hogere druk (bijv. 10 bar) bij normale temperaturen een lagere weerstand te meten is. Dit zou ik dan kunnen terugkoppelen aan supergeleiders en zo kunnen laten zien dat druk invloed uit kan oefenen op de elektrische weerstand.
Alvast bedankt voor een reactie!
Groetjes, Inge
-
Hoi Inge, bedoel je dan dus de weerstand meten over een normale weerstand bij hoge druk? Of over een supergeleider bij hoge druk?
Groeten Coco -
Hoi Coco,
Ja, ik wil dan een normale weerstand meten bij normale temperaturen op hoge druk en zien of de druk invloed heeft op de weerstand. Als dit dan een resultaat geeft (dus dat de weerstand verlaagd wanneer er een hogere druk heerst) dacht ik dat ik daaruit kan afleiden dat dat ook het geval moet zijn bij supergeleiders, en dus dat hogere druk invloed heeft op de temperatuur waarop een materiaal kan supergeleiden, want door toevoeging van druk neemt de weerstand dus ook al af.
De vraag was dan of de verwachting is of dit ook echt een resultaat geeft...Hopelijk is het zo iets duidelijker!
Groetjes,
Inge -
Hoi Inge,
Ik denk dat je in dat geval een kleine redeneer fout maakt. Supergeleiding en gewone geleiding hangen van andere natuurkundige principes af. Dus constateren dat druk op de een een effect heeft, betekent niet direct dat het op de ander ook een effect heeft. Ik ga er even over nadenken, omdat ik dit zelf ook moeilijk in een proef te vatten vind.
Ik laat van mij horen? Zou je kunnen vertellen in welke fase van je PWS je nu bent, en wanneer je proef goed gedefinieerd moet zijn?Groetjes!
-
Hoi Coco,
Dankjewel voor het meedenken! Er is nog geen specifieke datum voor wanneer ik de proef duidelijk moet hebben, maar om mijn profielwerkstuk goed te kunnen opzetten maakt de proef een vrij groot deel uit. Ons eerste inlevermoment is verschoven naar 15 mei, waarbij je je hoofd- en deelvragen en je vooronderzoek af moet hebben.
Ik hoor het graag!Groetjes, Inge
-
Hoi Inge!
Ik heb nog geen proef met druk en supergeleiders kunnen bedenken die ik met je uit zou kunnen voeren. Daarvoor is de apparatuur helaas op het science center niet beschikbaar.
Wel zouden we een circuit kunnen bouwen met daarin een supergeleider en een gewone weerstand (zoals een lampje). Door de spanningen in het circuit te meten op kamer temperatuur en lage temperatuur zou je zo kunnen uitrekenen hoe ver de weerstand gedaald is. Deze proef is denk ik niet te moeilijk uit te voeren.
Ik heb de opstelling van deze proef zelf nog nooit gebouwd en dus niet klaar staan op het science center. Als je er dus iets in ziet, moet je het op tijd laten weten, dan kan ik het met je voorbereiden!
Als je een andere leuke proef weet, hoor ik het ook heel graag!Groeten Coco
-
Hoi Coco,
Heel erg bedankt voor de moeite!
Ik heb afgelopen week met mijn natuurkunde docent overlegd en hij denkt dat supergeleiders qua proef een lastig onderwerp zal zijn. Hij heeft me een aantal dingen voorgesteld en ik ben nu van plan om mijn profielwerkstuk over RLC-schakelingen te doen. Ik wil het dus nog wel over weerstanden doen. Mijn hoofdvraag tot nu toe is: Hoe kan de weerstand in een RLC-schakeling worden beïnvloedt?
Ik vind het vervelend dat ik nu van onderwerp ben veranderd, maar de hulp is heel fijn geweest. Ik vind het op dit moment heel erg moeilijk, omdat ik niet veel met mijn docent kan overleggen. Ik twijfel nu dus ook wat een goed onderwerp zou zijn, omdat ik beide heel interessant vind. Ik vind het voor supergeleiders moeilijk om een diepgaande proef te bedenken (jouw voorstel is iets waar ik zeker over na ga denken!) en voor RLC-schakelingen moet ik me nog goed in verdiepen en zijn bronnen naar mijn idee moeilijker te vinden.
Ik hoop er later op terug te kunnen komen en nu even op een rijtje te krijgen wat ik wil gaan doen met mijn profielwerkstuk. Nogmaals bedankt.Groetjes, Inge
-
Hoi Inge!
Wat vervelend klinkt dat inderdaad! We zouden een keer kunnen skypen om het goed over je onderwerp te hebben?
Laat me weten of je dat nuttig vindt!
Ik ben benieuwd wat je tot nu toe hebt bedacht. Als je dit weet, dan kan je het eventueel mailen zodat ik kan bekijken wat ik er van vindt? Als het via je docent wat moeizamer gaat?Groeten Coco
-
Hoi Coco,
Dat zou ik heel fijn vinden! Ik heb al een aantal deelvragen, maar ik heb nog een beetje moeite met het bedenken van een experiment. Wat is jouw e-mailadres? Dan kan ik daarover mijn gebruikersnaam op Skype sturen? Mijn idee is tot nu toe om eerst uit te leggen wat RLC schakelingen nu precies zijn en per component de eigenschappen te beschrijven. In het tweede deel wil ik kijken naar de fase verschillen die er kunnen ontstaan in een RLC schakeling, waarbij ik ook een experiment wil uitvoeren. Het lijkt me sowieso fijn om te videobellen, omdat jij misschien hele nuttige tips voor mij hebt!
Groetjes, Inge
-
Hoi Inge,
Als je je e-mail adres en telefoonnummer stuurt naar scholierenlab@tudelft.nl dan neem ik contact met je op. Vermeld in de mail maar dat we op het forum contact gehad hebben en dat we zullen afspreken via videobellen.
Groeten Coco