Weerstand (en metacentre)



  • Hallo!
    Wij zijn Ankie en Joline en wij doen ons PWS over het gebruik van waterstof als brandstof voor sleepboten. Voor we de benodigde hoeveelheid brandstof konden berekenen, hebben we eerst alle krachten onderzocht die op een sleepboot werken. Hieruit kwamen de volgende vragen naar voren:

    1. In de formule voor de weerstandscoëfficiënt wordt gebruik gemaakt van S, omschreven als 'the wetted surface area of the underwater hull'. Bedoelen ze dan de totale oppervlakte, of alleen het frontale oppervlak van het schip?
    2. Welke rol speelt het 'getal van Froude' in het hele verhaal van weerstand en snelheid en motorcapaciteit enzo?
    3. Deze vraag valt een beetje uit de toon denk ik: Onze begeleider vroeg bij het model van een kantelend schip
      ( https://upload.wikimedia.org/wikipedia/commons/f/fb/Drukkingspunt_met_wiggen.png ) of je het metacentrum ook kunt opvatten als het steunpunt of draaipunt van het schip. Weten jullie hoe dit precies zit?

    Voor nu was dat het wel weer. We hopen dat jullie antwoord kunnen geven op onze vragen.

    Vriendelijke groet,
    Ankie en Joline



  • Dag Ankie en Jolien,

    Wat een super interessant profielwerkstuk.
    Hier wat antwoorden op jullie vragen:

    1. Het gaat om de oppervlakte die in contact is met het water.
    2. Het getal van fraude wordt gebruikt om aan te geven hoe iets op het water oppervlak wordt beinvloed door dingen onder het wateroppervlak.

    Met jullie derde vraag ag ik nog eens aan de slag. Kunnen jullie je docent misschien vragen om wat meer uitleg over wat ze bedoelt? Dan kan ik een goed antwoord zoeken voor jullie!

    Groeten Coco


Aanmelden om te reageren
 

Het lijkt erop dat je verbinding naar Forum verloren is gegaan, wacht even terwijl we de verbinding proberen te herstellen.