Duurzaam en energieneutraal huis ontwerpen
-
Geachte heer/mevrouw,
Via deze weg vragen wij een expert aan voor onze Technasium meesterproef in 6 vwo. Wij zijn:Wij zijn leerlingen van het Lyceum Kralingen in Rotterdam. Onze opdrachtgever is IBT Bouwtechniek. Het doel is het maken van een concept voor een betaalbare woning die eenvoudig kan worden gebouwd en, zo nodig, weer worden afgebroken. Het hele proces moet zo min mogelijk bijdragen aan de koolstof- en stikstofkringloop. Het interieur van het huis is niet van belang; het gaat vooral om de bouwmethoden en -materialen. Hiervoor zal een expert, die werkervaring heeft op dit gebied, nodig zijn.
De hoofdvraag voor dit project is: ‘Hoe is een energieneutraal huis voor een startend gezin te ontwerpen, rekening houdende met duurzame bouwmaterialen en -methoden?'
De bijbehorende deelvragen zijn:- Welke duurzame bouwmethoden zijn er?
- Wat zijn de meest duurzame bouwmaterialen?
- Op welke manieren kan een huis energieneutraal zijn?
- Welke combinatie van ideeën past het best bij de geschetste hoofdvraag?
- Op welke manieren zijn deze ideeën te realiseren voor een lage prijs?
Na de vakantie hebben wij een tussenpresentatie met de opdrachtgever waarin verschillende, reeds uitgewerkte, concepten worden gepresenteerd. Hieruit worden de meest haalbare en duurzame ideeën geselecteerd voor het eindontwerp. Wij zijn vooral geïnteresseerd in duurzame bouwmaterialen en -methoden en vragen hiervoor een expert aan.
Graag horen wij nog van u.
Met vriendelijke groet,
Sumeia Yassiri -
Beste Sumeia,
Een actueel onderwerp voor de meesterproef hebben jullie zeg.
Ik heet Stijn, eindbachelor student Civiele Techniek aan de TU Delft. Graag zou ik jullie expert willen zijn over dit onderwerp. Zelf ben ik me de laatste tijd steeds meer aan het inlezen over energieneutraal bouwen.
Zouden jullie hier in Delft langs kunnen komen om een update te geven over waar jullie staan en te kijken of ik jullie nog inzicht en terugkoppeling zou kunnen geven over jullie onderwerp?
Zeg trouwens maar 'je' hoor, bij studenten hoeft het allemaal niet zo formeel te zijn, haha.
Ik hoor graag van jullie.Met vriendelijke groet,
Stijn -
Beste Stijn,
Bedankt voor je reactie. We zitten momenteel in een toetsweek en kunnen daardoor helaas niet langskomen. Volgende week vrijdag (24 januari) hebben we 's middags een tussenpresentatie met onze opdrachtgever. Het zou fijn zijn als je langs kunt komen om deze bij te wonen. Tijdens deze presentatie zullen wij onze concepten voor het duurzame en energieneutrale huis presenteren. We horen graag van je terug.
Met vriendelijke groeten,
Amaan Malik, Sumeia Yassiri en Jelmer van der Graaff
-
@Jelmergraaff
Beste Jelmer,Bedankt voor de uitnodiging, echter zal ik er niet bij zijn. Lukt het jullie om tussen 3 en 5 februari langs te komen of desnoods een Skype-call te maken?
Groeten Stijn
-
Beste Stijn,
Helaas kunnen wij op school niet skypen, wij vragen je daarom om de onderstaande vragen schriftelijk te beantwoorden. Alvast bedankt
Aangezien wij tijdens de tussenpresentatie een afweging hebben gemaakt van de bouwmethodes die wij zullen gebruiken, zijn er nog bepaalde niet beantwoorde vragen die wij hebben. Tijdens de tussenpresentatie hebben wij gekozen voor houtskeletbouw (HSB). We hebben hierover bepaalde twijfels in betrekking tot de duurzaamheid ervan. De vragen die wij hierover hebben zijn als volgt:
• Op welke manier kunnen wij het hout hergebruiken nadat het huis wordt afgebroken?
• Wat zijn de nadelen van HSB in vergelijking met bestaande bouwmethoden?
• Hoe kunnen wij de levensduur van het huis verlengen met deze bouwmethode?
• Hout kan niet als fundament worden gebruikt, welke andere materialen kunnen dan worden toegevoegd aan het HSB? -
@SumeiaY
Beste Sumeia, Amaan, Malik en Jelmer,Goede vragen, ik heb hieronder een poging gewaagd om ze te beantwoorden:
• Op welke manier kunnen wij het hout hergebruiken nadat het huis wordt afgebroken?
Onregelmatige stukken hout met rot erin kunnen verwerkt worden tot splaanplaten of triplex platen.
Deze kunnen zo een nieuw leven leiden bij een nieuwe eigenaar.
• Wat zijn de nadelen van HSB in vergelijking met bestaande bouwmethoden?
Het antwoord op deze vraag zou je binnen korte tijd kunnen vinden.
Als ik zoek op houtskeletbouw nadelen kom ik er zo een paar tegen.
• Hoe kunnen wij de levensduur van het huis verlengen met deze bouwmethode?
Vochtigheid is één van de grootste nadelen van hout. Hierdoor gaat het hout rotten.
Rotting kun je tegengaan met zogenoemde vochtbestrijdingsmiddelen (=impregneermiddelen).
• Hout kan niet als fundament worden gebruikt, welke andere materialen kunnen dan worden toegevoegd aan het HSB?
Voor een fundering wordt vaak gebruik gemaakt van gewapend beton.
Op deze pagina vind je verschillende funderingsmethodes.
Het is aan jullie om de juiste funderingsmethode te kiezen.Succes met de laatste loodjes,
Stijn