Rendement batterij
-
Hoi Janskijd,
Ik heb je vraag gezien en ga er hard mee aan de slag. Ik laat het je weten wanneer ik tot een duidelijke oplossing ben gekomen. Hoe ver ben je inmiddels gekomen? En wanneer moet je je PWS inleveren?
Groetjes Coco
-
Hoi Janskijd, ik heb nog eens over je vraag nagedacht en vroeg mij af waarom je denkt dat het beter is een constante current te hebben dan een constant voltage? Een batterij ontladen is namelijk niet ingewikkeld natuurlijk, alleen hebben wij hier ook geen constant current load tot onze beschikking. Ik vroeg mij daarom af vanwaar dit jou wenselijk lijkt. Ik ben heel benieuwd, anders kunnen we namelijk eens kijken naar een andere ontlader!
-
Dankjewel voor de reactie! Ik moet het in maart inleveren. Verder dacht ik dat de constant current load handig was, omdat de capaciteit van de batterij in mAh staat aangegeven. Toch denk ik inderdaad dat dit niet heel veel uitmaakt omdat ik toch de geleverde energie wil berekenen. Ik dacht zelf misschien gewoon aan een weerstand met een stroommeter en een multimeter over de batterij. Is dit ook een goede manier?
-
Ik denk inderdaad dat deze manier ook goed te doen is! Hieronder is een manier waarop je dit kunt doen:
-
Sluit de stroomkring via de stroommeter en de/het weerstand/lampje (in serie schakelen).
-
Meet de spanning over de serieschakeling van weerstand EN batterij. Op die manier meet je de totale spanning over het lampje en de inwendige weerstand van de batterij (= totale door batterij geleverde spanning).
-
Meet op gezette tijden spanning en stroom af die via P=U.I het vermogen geven.
-
Zet P uit tegen de tijd.
Als het lampje (na lange tijd) uiteindelijk uitgegaan is bepaal je de oppervlakte ingesloten door de P-t grafiek en de tijdsas (integreren). Dit levert de energie op!
Vergeet niet de batterij te belasten door een weerstand in de stroomkring op te nemen (bijv. een lampje) anders sluit je de batterij kort.
Veel succes, laat het mij weten als je nog vragen hebt.
Groeten Coco -
-
Coco Polderman Heel erg bedankt voor je reactie, ik ga er mee aan de slag!
-
veel succes!!
-
Hoi Coco, we vroegen ons af of je de spanning dus allebei met een aparte voltage meter moet meten?
-
Hallo @janskijd ,
Coco is even op vakantie dus ik help jullie even. Je kunt de spanning met dezelfde voltage meter meten. Eerst de ene, dan de andere. Lukt dat?
Groet,
Midas -
@Midas-Becker ik snap nog niet helemaal welke spanning je dan moet gebruiken als je P = U x I doet?
-
@Midas-Becker Want zal de spanning die over het weerstandje staat niet gelijk zijn aan de klemspanning?
-
Ha @janskijd
het idee is dat je de totale spanning meet, en die in de grafiek zet.
de totale spanning over weerstand en lampje dus. Dan moet je de afzonderlijke spanningen bij elkaar optellen (omdat de voltmeter en het lampje in serie staan)