Energieopwekking D.M.V. Thorium Reactor
-
Hallo!
Ik ben Martijn en ik ben met mijn PWS bezig om te onderzoeken of energieopwekking door middel van een thorium reactor een goede optie is voor het in de toekomst duurzaam opwekken van energie. Bij dit onderzoek wil ik vooral de focus leggen op de CO2 uitstoot (per Kwh), geproduceerde energie en de halveringstijden van het geproduceerde kernafval van een thorium reactor.
Omdat een praktisch onderzoek met dit onderwerp niet echt haalbaar is, wil ik i.p.v. een praktisch onderzoek uitgebreide berekeningen maken waarmee ik laat zien dat een thorium reactor een goed alternatief is voor duurzame toekomstige energieopwekking. Ik wil bij deze berekeningen vooral de nadruk leggen op de CO2 uitstoot, geproduceerde energie en de halveringstijden van het geproduceerde kernafval. Uiteindelijk wil ik deze berekeningen gebruiken om een thorium reactor te vergelijken met een andere vorm van duurzame energieopwekking (hoogstwaarschijnlijk windenergie), en daarmee dus te concluderen of een thorium reactor een goed alternatief is voor duurzame energieopwekking.
Is het mogelijk dat ik contact kan komen met een persoon die zich verdiept heeft in thorium reactoren/kernenergie om mij te helpen met deze uitgebreide berekeningen?
Ik ben nog niet helemaal blij met de huidige formulering van mijn hoofdvraag en deelvragen, dus als iemand een goede aanpassing van de formulering van mijn hoofdvraag en deelvragen, of een betere/extra deelvraag weet hoor ik het graag!
Hoofdvraag PWS:
Waardoor is een thorium kerncentrale een alternatief voor toekomstige duurzame energieopwekking?Deelvragen:
Wat is een thorium kerncentrale en hoe werkt deze?
Waardoor is een thorium kerncentrale duurzaam?
Hoe duurzaam is een thorium centrale in vergelijking met windenergie?Met vriendelijke groet,
Martijn -
Hoi Martijn! Ik ga eens op zoek naar iemand die hiermee bezig is aan TU Delft. In de tussentijd zou je alvast via dit forum mij kunnen interviewen, ik heb hier in mijn studie Natuurkunde ook over geleerd! Dan kan ik je in de tussentijd al wat verder helpen.
Evt. Zou je je hoofdvraag kunnen nuanceren met de vraag of het uberhaupt een duurzame oplossing is voor energie opwekking. Nu lijkt het alsof je deze al gekozen hebt boven andere duurzame opwekkingen.
Je zou ook nog meerdere duurzame manieren van energie opwekking kunnen vergelijken.
Groetjes Coco -
Hi Coco,
In de tussentijd heb ik zelf een mail gestuurd naar Jan Leen Kloosterman, professor aan de TU met de vraag of ik hem kan interviewen over thorium gedreven reactoren.
Na veel online onderzoek gedaan te hebben vind ik het moeilijk om grip te krijgen waar ik precies moet beginnen met het beantwoorden van mijn deelvragen. Vooral door de vele informatie is het lastig om de belangrijke info eruit te filteren. Misschien zou je me daar mee kunnen helpen?Evt. Zou je je hoofdvraag kunnen nuanceren met de vraag of het uberhaupt een duurzame oplossing is voor energie opwekking. Nu lijkt het alsof je deze al gekozen hebt boven andere duurzame opwekkingen.
Ik heb mijn hoofdvraag op deze manier geformuleerd omdat al bewezen in dat thorium gedreven reactoren duurzaam zijn. Met mijn PWS wil ik met mijn eigen onderzoek laten zien dat dit waar is. Ook vermijd ik op deze manier dat de hoofdvraag niet beantwoord kan worden met 'ja of nee'.
Je zou ook nog meerdere duurzame manieren van energie opwekking kunnen vergelijken.
Dit wil ik sowieso met windenergie doen. Eerst was mijn idee om meerdere duurzame soorten van energie opwekking te vergelijken met thorium gedreven reactoren alleen mijn natuurkunde docent raadde dat af en zei dat focussen op één andere soort van duurzame energie opwekking goed genoeg was.
Als je nog iets weet wat interessant is om te onderzoeken bij deze hoofdvraag en eventueel een extra deelvraag weet hoor ik het graag!
Bedankt voor je feedback!
Mvg,
Martijn -
Hoi Martijn, is het een idee eens langs te komen op het science center? Ik help je heel graag bij deze vragen maar ze zijn denk ik makkelijker in het echt te bespreken. Groeten Coco