aardbevingsbestendig bouwen
-
Hallo mijn naam is Linde en ik zit in 4 vmbo-t.
Ik schrijf een profielwerkstuk over aardbevingsbestendig bouwen en ik heb daarover een paar vragen.
Mijn vragen zijn:
-welk bouwmateriaal heb je nodig om een gebouw te beschermen tegen aardbevingen?
-is aardbevingsbestendig bouwen duurder dan normaal bouwen?
-hoe testen ze materialen wanneer iets aardbevingsbestendig is voordat ze het gaan gebruiken in de bouw?
-is er een verschil voor rijke en arme landen qua materiaal dat ze gebruiken
-gebruiken ze nieuwe bouwtechnieken zodra er een aardbeving is geweest -
@Linde
Hoi Linde,Wat een mooi interessant onderwerp voor je PWS.
Graag zou ik willen weten welke vraag precies je hoofdvraag is. Het is eigenlijk de bedoeling dat je hoofdvraag allesomvattend is. Voor meer informatie hierover kan je hier hulp krijgen. Wel vind ik je vragen goed opgesteld. Misschien kun je hoe testen ze nog veranderen in hoe wordt getest. Deze manier van schrijven wordt vaak gebruikt in wetenschappelijk onderzoek.Groetjes,
Stijn -
Hi Stijn bedankt voor je antwoord,
Mijn hoofdvraag is: hoe lukt het een aardbeving om een gebouw in te laten storten.
Ik heb al een paar vragen kunnen beantwoorden alleen de vragen die ik hier stel kan ik nergens vinden. -
@Linde
Hoi Linde,Goede hoofdvraag! Misschien kun je de vraag beter formuleren als Welke factoren zorgen ervoor dat...
Ik heb je deelvragen op een rijtje gezet om er kort op te reageren. Ik ga je helaas niet alles verklappen, haha.-welk bouwmateriaal heb je nodig om een gebouw te beschermen tegen aardbevingen?
Dit ligt aan de vorm van de constructie, maar ook aan de locatie van het gebouw. Als het gebouw in een risicovol gebied staat, zoals bij een breuklijn, moet het gebouw meer aardbevingsbestendig zijn dan wanneer het gebouw bijv. in Nederland staat.
-is aardbevingsbestendig bouwen duurder dan normaal bouwen?
Meestal is dit duurder. Dit i.v.m. langere dus duurdere ontwerpfase, gebruik van speciale/duurdere materialen is ook zeker geen uitzondering.
-hoe testen ze materialen wanneer iets aardbevingsbestendig is voordat ze het gaan gebruiken in de bouw?
Dit is een combinatie van testen op schaal en computermodellen. Er zijn zelfs testen met een echt huis van 3 verdiepingen gedaan.
-is er een verschil voor rijke en arme landen qua materiaal dat ze gebruiken
Daar zit zeker een verschil in! Dit kan je vast online wel vinden, mits de juiste trefwoorden worden gebruikt.
-gebruiken ze nieuwe bouwtechnieken zodra er een aardbeving is geweest
Dat is een lastige vraag! Dat heeft volledig met de beschikbare financiën en kennis van het desbetreffende land te maken.Hopelijk kun je hier verder mee!
Groeten Stijn
-
Hi, dankjewel voor de tips en de antwoorden ik heb hier zeker wat aan!