PWS Levitatie d.m.v het Meissner effect
-
zullen we vandaag doen!! dankjewel!
-
Beste Mitchel en Aryna,
Het ziet er naar uit dat deze goed zijn. Ik zal nog even vragen aan mijn voorganger of hij weet of dit de beste magneten zijn! Ik zal jullie snel contacten!
Groetjes,
Thom
-
wij denken dat deze het handigst zijn voor een baan.
https://www.supermagnete.de/dut/blokmagneten-neodymium/blokmagneet-40mm-x-18mm-x-5mm-neodymium-n35-vernikkeld_Q-40-18-05-Nwat denk jij?
gr. Mitchel en Aryna -
Beste allemaal,
wij doen dit jaar ook ons PWS over Supergeleiding. Hierbij willen wij onderzoeken wat de mogelijkheden zijn van supergeleiding in de toekomst.Eerst hebben wij een heel onderzoeksplan gemaakt. Hierin stond ook dat wij willen onderzoeken hoe een supergeleider zich op een magnetische baan. Toen ik op dit forum kwam, zag ik dat alle benodigdheden er al waren (inclusief magnetische baan). Ons lijkt het ook leuker om zelf deze baan te maken.
Wij zaten eraan te denken om samen (met jullie groepje) die magneten aan te schaffen omdat ze op die site al best prijzig waren. Ik weet niet hoe toegankelijk het lab is (kunnen wij de magneten baan daar zomaar laten liggen?). Als dat kan, zouden wij er afzonderlijk onze proefjes op kunnen doen.
Nu heb ik ook een vraag voor Thom. Wat voor opstelling hebben jullie in lab? Als deze ook bestaat uit magneten die samen een baan vormen, weet ik niet wat voor toegevoegde waarde het heeft om deze zelf aan te schaffen?
Ik hoor van beide graag een antwoord.
Met vriendelijke groet,
Thijs Bastiaansen
tcac.bastiaansen@gmail.comp.s.
wij hebben ons ingeschreven voor een proefdag op 27 oktober -
Beste Thijs,
Dit zou natuurlijk heel goed uitkomen!
Wij zijn dan ook zeker bereid om samen te werken!
gr. Aryna -
Thom Woudstra Dat zou fijn zijn! Als u wilt kan het ook via mijn mail : akolodyazhna@outlook.com
-
Beste Aryna en Thijs,
Sorry voor de late reactie, dit komt door de migratie naar de nieuwe site en er ging bij mij van alles mis...
Er is een magneetbaan aanwezig (gewoon een simpele parabool-achtige vorm). Het ligt er een beetje aan wat je wilt onderzoeken of een baan maken nodig is. Als je alleen de beweging wilt bestuderen is een baan bouwen niet nodig. Als je meer over de transport mogelijkheden wilt onderzoeken dan is een baan bouwen wel een stuk leuker.
Dus het is een beetje de vraag wat jullie allebei precies willen onderzoeken.
Ik mail jullie vandaag even over 27 oktober, misschien moeten we samen, als jullie samen willen werken, even kijken of we misschien een andere datum moeten prikken!Groetjes,
Thom
-
Thom Woudstra
Beste Tom,
Onze PWS gaat over allerlei levitatie methodes waarbij wij vooral de focus leggen op het meissner effect. Wij passen dit allemaal toe op het 'zweeftrein' concept. (Welke methodes zijn het best etc. etc.)
Wij wilden met het meissner effect eigenlijk een soort kleine zweeftrein maken. (Daarbij zouden wij graag willen uitrekenen hoeveel massa het maximaal kan dragen, wat de maximale snelheid is, minimale temperatuur etc etc) Waarna wij daarna uitrekenen hoe groot de mogelijkheid is om een zweeftrein dat werkt dmv het meissner effect te hebben.Het ligt er natuurlijk ook aan wat voor u het handigst is. Zelf vinden wij een eigen baan maken het leukst gezien wij dan een soort 'treinbaan' kunnen nabootsen.
gr.
Aryna -
Beste Thom,
Enig idee hoeveel magneten wij ongeveer nodig hebben? Dan kunnen we die alvast bestellen.
gr.
Aryna Kolodyazhna -
Hallo,
Wij lazen dat jullie op dit moment bezig zijn om die neodymium magneten te kopen. Zoals @ThijsBastiaansen al aangaf zijn die magneten nogal duur. Wij hebben voor ons pws ook neodymium magneten nodig. We zitten dus allemaal in hetzelfde schuitje. Als we de prijs voor die magneten kunnen verdelen over 6 personen dan zou dat erg voordelig zijn. Misschien dat we elkaar wel kunnen helpen met de proeven, dit kan ons allemaal tijd besparen. Laat ons even weten wat jullie er van denken?
Met vriendelijke groet,
Maarten en Carl -
@MaartenCarl
Wij vinden het prima. Er moet echter dan wel rekening worden gehouden met de datum waarop het proefje is. (wij zouden het graag deze maand willen doen, gezien ons pws 12 december af moet zijn.
gr. Aryna Kolodyazhna -
Thom Woudstra Wij kunnen op zich bijna alle dagen omdat we verlof mogen vragen. Volgende week (12-20) hebben wij toetsweek. Zou je erna kunnen?
gr. Aryna Kolodyazhna -
Ha Aryna,
In de week van 5-11 december kan ik! Ik weet dat het erg kort voor je deadline is, maar ik kan geen datum eerder vinden dan deze..! Hoop dat dat oke is.
Groetjes,
Thom
-
Thom Woudstra Prima! Denk dat de docenten daar ook wel rekening mee kunnen houden. Kan 5 december dan?
Met vriendelijke groet,
Aryna Kolodyazhna -
Ha Aryna,
Ik moet even kijken of die dag voor mij lukt, wanneer zou je nog meer kunnen?
Groetjes,
Thom
-
Thom Woudstra We kunnen ook wel dinsdag (6e) of woensdag (7e)! Maandag komt natuurlijk het best uit omdat we dan meer tijd hebben om ons pws af te maken. Maar de rest van de dagen kunnen natuurlijk ook.
Groetjes,
Aryna -
Ha Aryna,
Maandag 5 december is oke. Zorg je dat je wel de magneten hebt?
Onze baan heeft https://www.supermagnete.de/eng/block-magnets-neodymium/block-magnet-10mm-x-10mm-x-5mm-neodymium-n42-nickel-plated_Q-10-10-05-N deze magneten! Heb jij de magneten al besteld? Je vroeg me nog hoeveel magneten je nodig zou moeten hebben, dat ligt natuurlijk helemaal aan jezelf!
En bedenk je ook even wat je nog meer nodig hebt voor deze dag (zoals een plank hout oid om de baan op te maken). We houden nog even contact!Groetjes,
Thom
-
Thom Woudstra Wij hebben vandaag ongeveer 250 kleine magneten binnen gekregen! Echter wel kleiner van formaat dan die jullie gebruiken. Hopen dat het daarmee lukt. En willen graag een doorlopende baan maken, zou dit kunnen?
Groet, Aryna -
Ha Aryna,
Wat bedoel je precies met een doorlopende baan? Een aaneengesloten baan, zonder begin of eind? Dat moet denk ik wel lukken.
Hoeveel kleiner zijn de magneetjes? Als ze veel kleiner zijn kan het zijn dat de supergeleiders die wij hebben wellicht wat te groot zijn. Maar dat zullen we dan wel even zien..!Groetjes,
Thom
-
Thom Woudstra De magneten zijn 25 mm lang, 8 mm breed en 1 mm hoog!
gr. Aryna