LHC CERN PWS
-
Hallo,
Wij zijn Ian en Lisa uit 5 havo en wij houden ons PWS over de Large Hadron Collider van CERN. Hierover hadden wij een aantal vragen. Zouden jullie ons kunnen helpen? Alvast bedankt!Vriendelijke groeten,
Lisa Verweij -
Hoi Ian en Lisa, ik help heel graag! wat zijn jullie vragen?
Groeten Coco -
Hallo Coco,
Sorry voor het late antwoord! Wij vroegen ons af of er een formule is voor het verband tussen de temperatuur van een magneet en de kracht van het magneetveld. Zelf konden wij deze niet vinden. Super bedankt voor het helpen!
Groetjes,
Ian en Lisa -
Hoi! hebben jullie het hier over elektromagneten of over permanente magneten?
-
Hi, het gaat over elektromagneten!
-
er is niet een formule zoals jullie in je natuurkunde boeken hebben staan zoals P=U*I.
Wat er gebeurt is namelijk het volgende:
Een elektromagneet kan je zien als een grote spoel. Deze wekt een magnetisch veld op door de stroom die er doorheen gaat. De grote van dit veld hangt af van de grootte van de stroom en het aantal wendingen van de spoel:B = μ0·N·I/L B = magnetische veldsterkte (T)
Waarbij geldt:
μ0 = 1,256643706·10-6 H/m
N = aantal wikkelingen
I = stroomsterkte (A)
L = spoellengte (m)Hier zit dus geen temperatuursafhankelijkheid in.
Wat wel zo kan zijn, is dat de weerstand van de spoel verandert bij een andere temperatuur. Als de weerstand van een spoel verandert, maar het voltage gelijk blijft, verandert ook de stroom door de spoel, volgens R=U/I.
Wat je dus moet weten is of de weerstand van de spoel temperatuursafhankelijk is. De weerstand van een koperdraad wordt gegeven door:
R=rho * l/A
rho is hier de soortelijke weerstand.Als de soortelijke weerstand verandert met de temperatuur, verandert ook de weerstand van de spoel, dan verandert de stroom dus, en daarmee het magnetisch veld.
-
Ik hoop dat dit duidelijk is, anders leg ik het graag nog duidelijker uit.
-
Het is helemaal duidelijk, super bedankt voor de uitleg!!