Pws duurzame energie uit waterkracht
-
Beste meneer/mevrouw,
Wij zijn Isolde, Pauline en Estela en we zitten op het Bonaventuracollege in Leiden. Wij zitten in de 6e klas, dus we zijn nu bezig met onze profielwerkstuk. Ons onderwerp is waterkracht uit waterafvoerbuizen omzetten in energie. Als vak hebben wij hiervooor natuurkunde gekozen. Wij gaan een product maken, die huishoudens in hun waterafvoerbuizen kunnen plaatsen, waardoor ze duurzame energie kunnen opwekken. Het product wordt vanaf het begin ontworpen en gemaakt. Omdat ons product sterk genoeg moet zijn voor de waterkracht, willen we een metaal hiervoor gebruiken. Echter is metaal heel lasting om te vervormen. Wij zouden daarom heel graag de 3D-printer van de TU-Delft willen gebruiken. Zou dit mogelijk zijn? We zouden de waterturbine van staal (het liefst, maar kan ook een andere metaalsoort) willen printen.
Bij voorbaat dank.
Met Vriendelijke Groeten,
Isolde Holweg, Pauline Wilke en Estela Kazatzidis
-
@Estela
Hoi Estela, Isolde en Pauline!Na jullie bericht kritisch te hebben doorgelezen, moet ik jullie helaas teleurstellen met het feit dat het niet mogelijk is om metaal te 'printen' bij de TU Delft voor scholieren.
Daarnaast vraag ik me vooral af waarom het ontwerp niet met een PLA of ABS 3D-print gerealiseerd kan worden. De krachten binnen een gemiddelde waterafvoerbuis zijn in mijn ogen niet zo substantieel groot dat dit per se metaal moet zijn.
Wellicht is het een idee om naar de 3D-print workshop van de Werktuigbouwkunde-expert @Midas-Becker te komen? Deze vindt plaats op 3 december. Meer info kun je hier vinden.Groetjes Stijn
-
Beste Stijn,
De turbine hoeft inderdaad niet van metaal te zijn, maar kan ook gewoon van plastic. 3 December is echter te laat, omdat we ons project dan al binnen een week moeten inleveren en we ook nog alles in elkaar moeten zetten en testen. Zouden we eerder op een van zulke dagen kunnen komen? Of zouden we het ontwerp van te voren kunnen maken en dan langskomen om het te printen?
Met vriendelijke groet,
Isolde, Pauline en Estela -
-
Hallo @Estela ,
Dat kan helaas niet. Hebben jullie al een 3D-ontwerp van jullie ontwerp in de computer gemaakt?
Groet,
Midas