MARCH IV op waterstof
-
Hoi allen,
Mijn groepje en ik zijn bezig met het opzet van ons pws en wij willen dit in het thema brengen van het MARCH IV project van de TU Delft. Ons pws gaat over waterstof en mobiliteit en valt er nou niet beter in dit thema dan een exoskelet op waterstof runnen? Mijn vraag is of jullie hier ons misschien meer informatie over kunnen geven.
Ik hoop dat jullie hier ons verder mee kunnen helpen.
Met vriendelijke groet,
Ruben van Dijk
-
Hallo @Ruben-v-D ,
Leuk idee! Hebben jullie goed nagedacht over wat belangrijke eigenschappen zijn van een exoskelet en wat kenmerken zijn van fuel cells/opslag van waterstof? Als ik er snel over nadenk zie namelijk wat conflicterende eigenschappen. Exoskeletten moeten klein en licht zijn om de patiënt zo min mogelijk te beïnvloeden in zijn/haar dagelijkse leven. Waterstof moet worden opgeslagen en fuel cells zijn relatief zwaar. Waar hebben jullie precies hulp bij nodig?
Groet,
Midas -
Beste @Midas-Becker ,
Fijn dat je met ons meedenkt. Wij waren er nog niet achter gekomen dat fuel cells zo zwaar zouden zijn. Ons leek het juist lichter dan normale opslag voor elektriciteit. Het zou fijn zijn als je ons misschien wat informatie zou kunnen geven over de hoeveelheid energie het exoskelet bijvoorbeeld nodig heeft, dan kunnen wij daar rekening mee houden met de opslag van waterstof.
Groet,
Ruben
-
Hallo @Ruben-v-D ,
Ik zou niet zo snel weten hoeveel energie een exoskelet precies nodig heeft. Je zou het ook zelf kunnen benaderen. Misschien zou je doormiddel van eisen op te stellen (hoe lang moet het skelet kunnen lopen etc.) en specificaties van het skelet (gewicht, rendement van de motoren etc.) uit kunnen rekenen hoeveel arbeid er ongeveer wordt verricht. Je zal waarschijnlijk niet op het exacte getal uit komen maar dan weet je wel in welke orde van grootte je zit.
Groet,
Midas -
@Midas-Becker Hartelijk dank, daar zullen wij mee aan de slag gaan.
Ruben
-
Succes met jullie project!
-
@Midas-Becker Ik heb wat nader onderzoek gedaan naar de brandstofcel. Ik kom alleen niet helemaal uit hoe het PEM (polymeerelektrolyt-membraan) werkt. Online vind ik dat het mogelijk met een laag platina op het membraan de waterstof-ionen (protonen) doorlaat. Klopt dit? Zo ja, is dit dan voldoende informatie voor in het PWS?
Klopt het dan ook dat het door de laat platina de zuurstof-ionen niet doorlaat?
Ruben
-
Beste Ruben,
Het klopt inderdaad dat het membraan wel waterstof-ionen doorlaat en geen zuurstof ionen, naast de waterstof ionen laat het ook elektronen door die vrij komen bij de splitsing van waterstof. En met die elektronen wordt dan ook elektrische stroom opgewekt.
Groetjes,
Ismene