kernsplijting
-
Wij zijn Timo Kunst en Pepijn de Vos uit 6vwo en houden ons pws of er een tweede kans is voor kernenergie is Nederland. Bij dit onderwerp moet een praktisch deel en dachten om dat in Delft te kunnen doen. Weten jullie een practicum die betrekking heeft tot kernsplijting?
-
Hoi Timo en Pepijn,
Klinkt als een leuk onderwerp! Hebben jullie al hoofd- en deelvragen? Dan kunnen we aan de hand daarvan nadenken over een experiment.
Groetjes Coco
-
Beste Coco,
Onze hoofdvraag is: Is er nog een kans voor kerncentrales in Nederland?
Dit zijn onze deelvragen:
Wat wordt de toekomst van de kerncentrales?
De vierde generatie kerncentrales, wat de vierde generatie kerncentrales wordt, de werking van de verschillende reactoren die de vierde generatie kan worden, de voor- en nadelen van deze reactoren.· Wat is de geschiedenis van de kerncentrales?
De geschiedenis van kerncentrales, rampen zoals Chernobyl en Fukushima, de eerste en het begin van de kerncentrales, de eerste, tweede en derde generatie kerncentrales.· Hoe wordt omgegaan met het opslaan van het kernafval?
Kernafval en het opslaan hiervan, hoeveel er vrijkomt, of deze hoeveelheid vermindert kan worden en hoe, hoe het nu wordt opgeslagen, hoe het in de toekomst opgeslagen kan worden, of het gerecycled kan worden.· Hoe aantrekkelijk is kernenergie t.o.v. alternatieven, als Wind, Water en zon?
Aantrekkelijk voor Nederland, zou het aantrekkelijker zijn dan alternatieven zoals windmolens en zonnepanelen (denk aan kosten en ruimte), hoe de politiek er nu over denkt.
· Hoe denken de buurlanden over het gebruik van kerncentrales?
buurlanden en hun kerncentrales, hoe de verschillende buurlanden over kerncentrales denken en hiermee omgaan, of buurlanden het handiger doen dan ons en of we die technieken beter kunnen gebruiken………· Wat houdt kernenergie in?
https://forum.pwstudelft.nl/ kerncentrale, de principes en werking van kerncentrales uitleggen, omdat veel mensen dat niet weten.Wij hadden vernomen dat er onderzoek gedaan wordt naar de nieuwe generatie kernreactoren. Wij hadden dus ook de vraag of wij wellicht iemand hierover konden spreken, die meer van dit onderwerp af weet.
Verder zouden wij graag een experiment uitvoeren die passend is bij onze deelvragen, als u toevallig nog een idee hierover heeft zou dat erg fijn zijn.
Met vriendelijke Groet,
Timo Kunst
-
Beste Timo,
Als ik zo kijk naar jullie deelvragen, weet ik niet direct een experiment die hierop aansluit. Dit komt denk ik doordat jullie deelvragen eerder te beantwoorden zijn door de meningen van mensen en door bronnen te vinden (voor bijvoorbeeld jullie deelvraag over de geschiedenis van kernenergie). Als jullie echt graag een experiment zouden willen uitvoeren, zouden jullie eventueel een extra deelvraag kunnen toevoegen die je test met een experiment.
Wat wel heel interessant zou zijn voor het beantwoorden van de deelvragen die jullie al hebben, is als jullie een onderzoeker zouden kunnen interviewen voor meer informatie over de nieuwe generatie kernreactors. Aan de TU Delft is er inderdaad een onderzoeksgroep die zich bezighoudt met deze nieuwe generatie. Ik heb hen een mail gestuurd of ze eventueel interesse hebben in het geven van een interview voor een profielwerkstuk.
Groetjes Coco
-
Beste Coco,
Wij zouden heel graag, als deze mogelijkheid aanwezig is, een interview afnemen aan een van de onderzoekers. Wij denken dat dit heel interessant zou kunnen zijn voor ons PWS. Over het practicum gaan wij nog even overleg plegen met onze vakdocent, dus daar komen wij komende week nog op terug als dat zou kunnen. In ieder geval zouden wij het erg fijn vinden als jij dat interview zou kunnen regelen of ons een e-mail adres kan sturen, zodat wij contact kunnen opnemen met de onderzoeksgroep.
Alvast bedankt.
Mvg,
Timo Kunst -
Hoi Timo,
Woensdag heeft professor kloosterman tijd even te bellen. Heb je voor mij je e-mail adres? Dan stuur ik je zijn mail en telefoonnummer.
Groetjes Coco
-
Hoi Coco,
Wij hebben afgelopen week door de drukte het forum helaas niet in de gaten gehouden.
Zou professor Kloosterman eventueel komende week nog tijd hebben om met ons te kunnen bellen? Wij zouden het erg fijn vinden als dat nog zou kunnen.Mijn E-mail is: Timo.kunst@ziggo.nl
Alvast heel erg bedankt.
Mvg,
Timo Kunst -
ik heb je gemaild!