Hulp gezocht installatie firmware 3D printer
-
Beste Lezer,
Recent kreeg ik een zelfbouw 3D cadeau (kickstartproject van Blue eagle labs uit 2014) Ik loop tegen de volgende probleem aan:
De firmware voor deze 3D printer heb ik van hun website, echter doen zij al jaren niets meer aan updates en of support.De firmware van toen geeft problemen in de huidige versie van Arduino, ook al installeer ik een oudere versie, zodra ik de code verifieer verschijnen er foutmeldingen. Ik ben niet thuis in de code of met Arduino.
Is er hier iemand die thuis is in deze materie en bereid mij met dit probleem te willen helpen.
Alvast mijn dank.
MvG
Edwin
PS ik woon in Den Haag (Loosduinen)
-
Hey @Edwin
Moeilijke vraag heb je zeg.
Als je mij de error melding kan geven kan ik misschien verder kijken. Het feit dat het ook mis gaat met de oudere versie doet mij vermoeden dat er iets fout is gegaan bij de installatie van Arduino en niet per se met de 3D printer.
Groetjes,
Jip -
Hey Jip,
Dank voor je reactie, blij dat jij in moeilijke vragen een uitdaging ziet.
Het probleem is inderdaad de firmware als ik de code ' verify' gaat het mis.
Ik las online dat code als 'fpos_t' niet meer gebruikt wordt en is vervangen voor ' fpos_t1' dit zou ik dan moeten aaanpassen in het huidige code. Ook las ik op een forum dat een oudere versie van Arduino dit probleem zou kunnen oplossen.Omdat Arduino voor mij nieuw is heb ik de aanpassing in de code nog niet geprobeert, (hoor dit graag eerst van mensen met kennis van.) wel heb ik een oudere versie geprobeert maar helaas zonder succes.
Ter info: Na de bouw van de printer had ik de pech dat het Arduinoboard dat bij de printer was gelevert defect was, ik heb deze vervangen door een Velleman Amega 2560, mij is gezegt dat dit gelijks is aan Arduino. Aangesloten op mijn PC (Win10 Pro) lijkt alles goed te gaan en in arduino wordt deze herkent. port: COM5
Ik heb nu Arduino 1,8,21.0 draaien. De foutmelding die ik nu krijg met ' verify' is:
Arduino: 1.8.9 (Windows Store 1.8.21.0) (Windows 10), Board: "Arduino/Genuino Mega or Mega 2560, ATmega2560 (Mega 2560)"
In file included from sketch\SdFile.h:27:0,
from sketch\SdFile.cpp:23:
SdBaseFile.h:38:8: error: using typedef-name 'fpos_t' after 'struct'
struct fpos_t {
^
In file included from sketch\Marlin.h:10:0,
from sketch\SdFile.cpp:20:
c:\program files\windowsapps\arduinollc.arduinoide_1.8.21.0_x86__mdqgnx93n4wtt\hardware\tools\avr\avr\include\stdio.h:950:33: note: 'fpos_t' has a previous declaration here
extension typedef long long fpos_t;
^
In file included from sketch\SdFile.h:27:0,
from sketch\cardreader.h:8, from sketch\cardreader.cpp:2:
struct fpos_t {
^
from sketch\cardreader.cpp:1:
c:\program files\windowsapps\arduinollc.arduinoide_1.8.21.0_x86__mdqgnx93n4wtt\hardware\tools\avr\avr\include\stdio.h:950:33: note: 'fpos_t' has a previous declaration here
^
exit status 1
In file included from sketch\SdFile.h:27:0,from sketch\cardreader.h:8, from sketch\stepper.cpp:30:
struct fpos_t {
^
from sketch\stepper.cpp:24:
^
using typedef-name 'fpos_t' after 'struct'
This report would have more information with
"Show verbose output during compilation"
option enabled in File -> Preferences.
Ik hoop dat het iets simpels is. (al ben ik mij bewust dat oude code in een nieuw jasje nooit zal werken)
Alvast mijn dank dat je er naar wil kijken Jip.
Groetjes,
Edwin -
Hey @Edwin
Je zou het zeker kunnen proberen met het aanpassen van de code!
Als je de
fpos_t
veranderd infpos_t1
zou het zomaar kunnen werken.Daarnaast wil ik je vragen om je error melding tussen dit soort haakjes te zetten: "`". Als je er daar drie van zet vóór de code en drie daarvan ná de code.
Ziet het er zo uit
. Dat is een stuk makkelijker lezen dan wat je nu gestuurd hebt.Groetjes,
Jip -
Hey Jip,
Dank voor je reactie en tip.
Groetjes,
Edwin
Update:
Probleem gevonden. In Arduino (1.0.6) onder Tools-Programmer, stond AVRISP mkill standaard aangevinkt. Dat moet USBtinyISP zijn. Daarna zonder problemen de oginele firmware kunnen uploaden.
Ik kwam hier achter na het bekijken van een youtubevideo hoe en waar je code moet aanpassen in Arduino.
Dit komt niet aan bod in de instructievideo van Blue Eagle Labs. Hoe dan ook, een hoop geleerd en als een klein kind zo blij om de printer in beweging te zien.
-