Radioactiviteit meten van vintage horloges
-
L.S.
Geen scholier maar als verzamelaar van vintage horloges ben ik benieuwd naar de radioactiviteit van twee uurwerken uit de jaren 50/60 in mijn collectie die vermoedelijk radiumverf op de wijzers en wijzerplaten hebben (gehad).
Google heeft mij naar jullie forum geleid en ik vroeg me af of het mogelijk zou zijn om een keer bij TU Delft langs te komen om te gaan kijken hoe radioactief de horloges nou eigenlijk zijn en of ze geschikt zijn om dagelijks te dragen.
Ik zou jullie reactie zeer waarderen. Alvast bedankt!
Groeten,
Kaan -
Beste @Kaan,
Leuk bericht! Normaal zijn wij er voor scholieren, maar ik wil je wel helpen!
Ik ga vandaag echter 2 weken weg, erna kan ik een afspraak maken.
Laat maar weten wat jou uitkomt.Groetjes,
Thom
-
Hi Thom,
Gaaf! Ik zou op een werkdag rond 16:30 kunnen. Is dit een mogelijk tijdstip? Alvast een fijne vakantie!
Groet,
Kaan -
Ha @Kaan,
Sorry voor de wat late reactie. Ik was vergeten te melden dat behalve mijn vakantie, het forum ook gesloten was. Ben je nog geinteresseerd om langs te komen? Zo ja, dan hoor ik dat graag.
Groetjes,
Thom
-
Hi Thom Woudstra ,
Geen probleem. Ik hoop dat je een fijne vakantie hebt gehad. Jazeker! Ik ben nog geïnteresseerd. Wanneer zou het kunnen?
Groeten,
Kaan -
Beste Kaan,
Ik ga het van Thom overnemen, vandaar van mij nu antwoord! Morgen spreek ik iemand op de TU die volgens mij in bezit is van een geigerteller. Ik zal hem vragen of deze beschikbaar is. Ik laat het je weten.
Groeten,
Coco -
Hi Coco,
Ik zal op je antwoord wachten.
Groeten,
Kaan -
Beste Kaan,
Op het science center hebben we een meter die je zou kunnen gebruiken. Ik denk dat ik hier niet bij zal helpen maar een ander van het science center. Wel is er grote kans dat je niks meet als je het glas niet verwijdert van het horloge, wat zou kunnen betekenen dat het horloge kapot gaat. Ik kan mij voorstellen dat u dit liever niet doet met uw horlogeverzameling. Ik hoor het graag als u toch langs wilt komen.
Groeten,
Coco -
Hi Coco,
Sorry voor de late reactie. Het gaat mij vooral om da gamma radiatie. Dit moet ook te meten zijn zonder het verwijderen van het glas. Wanneer zou ik langs kunnen komen?
Groeten,
Kaan -
Beste Kaan,
Kunt u uw nummer mailen naar scholierenlab@tudelft.nl en mijn naam noemen? Dan kan ik u in contact brengen met degene die dit evt met u kan meten.
Groeten Coco